Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia heidän rooleistaan kasvatusyhteistyössä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisten roolien voidaan katsoa edistävän tai ehkäisevän kasvatusyhteistyötä. Tutkimus toteutettiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkipelto, Karoliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95464
_version_ 1826225817606160384
author Mäkipelto, Karoliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkipelto, Karoliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkipelto, Karoliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkipelto, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia heidän rooleistaan kasvatusyhteistyössä suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisten roolien voidaan katsoa edistävän tai ehkäisevän kasvatusyhteistyötä. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla kuutta vanhempaa teemahaastattelun kautta. Aineistoa analysoitiin ensin aineistolähtöisen teemoittelun avulla. Sen jälkeen esille tulleita teemoja ja vanhempien rooleja tarkasteltiin valmiissa viitekehyksessä ja analysoitiin teoriajohtoisesti. Tutkimuksessa vanhemmat toivat esille kokemuksia, joissa näkyivät vanhempien kasvatusyhteistyön passiiviset ja aktiiviset roolit. Suurin osa rooleista liittyi tiedon jakamiseen. Passiivisia rooleja olivat vanhemman roolit tiedon vastaanottajana, tiedon ulkopuolelle jätettynä, avun ja tuen saajana ja ulkopuolisena. Aktiivisia rooleja olivat tiedon kertojan/antajan, keskustelijan ja yhdessä toimijan roolit. Vanhemmat kokivat, että passiivinen rooli ja kielimuuri ehkäisivät osittain kasvatusyhteistyön aktiivisen roolin saavuttamista This thesis examines the experiences of parents from different linguistic and cultural backgrounds about their roles in educational collaboration in Finnish early childhood education. In addition, it discusses which roles can be seen as promoting or hindering educational collaboration. This study was conducted qualitatively by interviewing six parents through a thematic interview. Then the data was first analyzed using a data-driven thematic approach, after which the themes and parent´s roles that emerged were examined within a predefined framework and analyzed theoretically. In this study, parents highlighted experiences that reflected passive and active roles of parents in educational collaboration, and most of these roles were related to sharing information with the educator. Passive roles included the roles of the parent as recipient of information, excluded from information, recipient of help and support as well as outsider of collaboration. Active roles were the roles of the information provider/transmitter, discusser, and co-actor. Parents felt that the passive role and the language barrier partly prevented them from playing an active role in educational collaboration
first_indexed 2024-09-11T08:52:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kipelto, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-04T05:33:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-04T05:33:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia heid\u00e4n rooleistaan kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4 suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, millaisten roolien voidaan katsoa edist\u00e4v\u00e4n tai ehk\u00e4isev\u00e4n kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisesti haastattelemalla kuutta vanhempaa teemahaastattelun kautta. Aineistoa analysoitiin ensin aineistol\u00e4ht\u00f6isen teemoittelun avulla. Sen j\u00e4lkeen esille tulleita teemoja ja vanhempien rooleja tarkasteltiin valmiissa viitekehyksess\u00e4 ja analysoitiin teoriajohtoisesti. Tutkimuksessa vanhemmat toivat esille kokemuksia, joissa n\u00e4kyiv\u00e4t vanhempien kasvatusyhteisty\u00f6n passiiviset ja aktiiviset roolit. Suurin osa rooleista liittyi tiedon jakamiseen. Passiivisia rooleja olivat vanhemman roolit tiedon vastaanottajana, tiedon ulkopuolelle j\u00e4tettyn\u00e4, avun ja tuen saajana ja ulkopuolisena. Aktiivisia rooleja olivat tiedon kertojan/antajan, keskustelijan ja yhdess\u00e4 toimijan roolit. Vanhemmat kokivat, ett\u00e4 passiivinen rooli ja kielimuuri ehk\u00e4isiv\u00e4t osittain kasvatusyhteisty\u00f6n aktiivisen roolin saavuttamista", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis examines the experiences of parents from different linguistic and cultural backgrounds about their roles in educational collaboration in Finnish early childhood education. In addition, it discusses which roles can be seen as promoting or hindering educational collaboration. This study was conducted qualitatively by interviewing six parents through a thematic interview. Then the data was first analyzed using a data-driven thematic approach, after which the themes and parent\u00b4s roles that emerged were\nexamined within a predefined framework and analyzed theoretically. In this study, parents highlighted experiences that reflected passive and active roles of parents in educational collaboration, and most of these roles were related to sharing information with the educator. Passive roles included the roles\nof the parent as recipient of information, excluded from information, recipient of help and support as well as outsider of collaboration. Active roles were the roles of the information provider/transmitter, discusser, and co-actor. Parents felt that the passive role and the language barrier partly prevented them from playing an active role in educational collaboration", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-04T05:33:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-04T05:33:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406044227", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95464
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2a9c8ce6-e3ea-4c1d-bdcb-c4d523cd52b2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406044227.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkipelto, Karoliina Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vanhemmat roolit kasvatusyhteistyö kokemukset
title Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
title_full Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
title_fullStr Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
title_full_unstemmed Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
title_short Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
title_sort eri kieli ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
title_txtP Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten vanhempien kokemuksia rooleistaan varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyössä
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vanhemmat roolit kasvatusyhteistyö kokemukset
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvatusyhteistyö kokemukset roolit vanhemmat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406044227
work_keys_str_mv AT mäkipeltokaroliina erikielijakulttuuritaustaistenvanhempienkokemuksiarooleistaanvarhaiskasvatuks