Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hyvinvoinnin yhteyksiä tehtäväorientaatioon. Tutkimuksessa tarkasteltiin odotusarvoteoriasta käsin sitä, miten tunne- ja kouluvahvuuksia kuvaavat summamuuttujat selittävät vaihtelua neljässä tehtäväorientaation ulottuvuudessa: myönteisessä kouluasenteess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taavitsainen, Anna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95456
_version_ 1828193031529955328
author Taavitsainen, Anna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taavitsainen, Anna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taavitsainen, Anna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taavitsainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hyvinvoinnin yhteyksiä tehtäväorientaatioon. Tutkimuksessa tarkasteltiin odotusarvoteoriasta käsin sitä, miten tunne- ja kouluvahvuuksia kuvaavat summamuuttujat selittävät vaihtelua neljässä tehtäväorientaation ulottuvuudessa: myönteisessä kouluasenteessa, luovuttamistaipumuksessa, reippaudessa ja omiin taitoihin liittyvässä epävarmuudessa. Lisäksi tutkittiin, eroavatko tunne- ja vahvuusprofiileista koostettujen ryhmien keskiarvot toisistaan tehtäväorientaation eri ulottuvuuksissa. Tutkimuksen aineistona käytettiin Oppimisvaikeudet ja minäpystyvyysinterventiot (SELDI) -tutkimuksen osa-aineistoa, joka on kerätty itä- ja keskisuomalaisissa kouluissa vuonna 2013. Tutkimukseen valikoitui yhteensä 846 3.–4.-luokkalaista. Analyysimenetelminä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Tutkimustulokset osoittavat, että sekä tunne- että kouluvahvuudet ovat yhteydessä oppilaan tehtäväorientaation eri ulottuvuuksiin. Tunnevahvuus on yhteydessä myönteiseen kouluasenteeseen ja epävarmuuteen omasta osaamisesta koulussa. Kouluvahvuus puolestaan on yhteydessä muun muassa sinnikkyyteen koulutehtävien suhteen, myönteiseen kouluasenteeseen, reippauteen ja itsevarmuuteen koulussa. Lisäksi löydettiin, että vahvuusprofiilesta koostettujen ryhmien välillä on eroja tehtäväorientaation eri osa-alueilla. Jatkotutkimusten kannalta olisi oleellista tutkia tarkemmin eri muuttujien, esimerkiksi iän, sukupuolen, pystyvyys- ja minäuskomusten sekä opiskeluun liittyvien arvojen yhteyttä tehtäväorientaatioon.
first_indexed 2024-06-03T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Helena, Viholainen", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taavitsainen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-03T14:40:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-03T14:40:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95456", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 hyvinvoinnin yhteyksi\u00e4 teht\u00e4v\u00e4orientaatioon. Tutkimuksessa tarkasteltiin odotusarvoteoriasta k\u00e4sin sit\u00e4, miten tunne- ja kouluvahvuuksia kuvaavat summamuuttujat selitt\u00e4v\u00e4t vaihtelua nelj\u00e4ss\u00e4 teht\u00e4v\u00e4orientaation ulottuvuudessa: my\u00f6nteisess\u00e4 kouluasenteessa, luovuttamistaipumuksessa, reippaudessa ja omiin taitoihin liittyv\u00e4ss\u00e4 ep\u00e4varmuudessa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, eroavatko tunne- ja vahvuusprofiileista koostettujen ryhmien keskiarvot toisistaan teht\u00e4v\u00e4orientaation eri ulottuvuuksissa. \n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin Oppimisvaikeudet ja min\u00e4pystyvyysinterventiot (SELDI) -tutkimuksen osa-aineistoa, joka on ker\u00e4tty it\u00e4- ja keskisuomalaisissa kouluissa vuonna 2013. Tutkimukseen valikoitui yhteens\u00e4 846 3.\u20134.-luokkalaista. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin lineaarista regressioanalyysi\u00e4 ja yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4. \n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 sek\u00e4 tunne- ett\u00e4 kouluvahvuudet ovat yhteydess\u00e4 oppilaan teht\u00e4v\u00e4orientaation eri ulottuvuuksiin. Tunnevahvuus on yhteydess\u00e4 my\u00f6nteiseen kouluasenteeseen ja ep\u00e4varmuuteen omasta osaamisesta koulussa. Kouluvahvuus puolestaan on yhteydess\u00e4 muun muassa sinnikkyyteen kouluteht\u00e4vien suhteen, my\u00f6nteiseen kouluasenteeseen, reippauteen ja itsevarmuuteen koulussa. Lis\u00e4ksi l\u00f6ydettiin, ett\u00e4 vahvuusprofiilesta koostettujen ryhmien v\u00e4lill\u00e4 on eroja teht\u00e4v\u00e4orientaation eri osa-alueilla. Jatkotutkimusten kannalta olisi oleellista tutkia tarkemmin eri muuttujien, esimerkiksi i\u00e4n, sukupuolen, pystyvyys- ja min\u00e4uskomusten sek\u00e4 opiskeluun liittyvien arvojen yhteytt\u00e4 teht\u00e4v\u00e4orientaatioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-03T14:40:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-03T14:40:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4orientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyvinvointi ja teht\u00e4v\u00e4orientaatio : kouluvahvuuksien yhteys teht\u00e4v\u00e4orientaatioon 3.\u20134.-luokkalaisissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406034219", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95456
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3bee1c18-8c86-4449-8b64-e917b7e99022\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406034219.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taavitsainen, Anna Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa kouluvahvuudet tehtäväorientaatio Special Education Erityispedagogiikka 101 toimintakyky hyvinvointi oppilaat
title Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
title_full Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
title_fullStr Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
title_full_unstemmed Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
title_short Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio
title_sort hyvinvointi ja tehtäväorientaatio kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3 4 luokkalaisissa
title_sub kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
title_txtP Hyvinvointi ja tehtäväorientaatio : kouluvahvuuksien yhteys tehtäväorientaatioon 3.–4.-luokkalaisissa
topic kouluvahvuudet tehtäväorientaatio Special Education Erityispedagogiikka 101 toimintakyky hyvinvointi oppilaat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi kouluvahvuudet oppilaat tehtäväorientaatio toimintakyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95456 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034219
work_keys_str_mv AT taavitsainenanna hyvinvointijatehtäväorientaatiokouluvahvuuksienyhteystehtäväorientaatioon34luok