Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa

Tutkimusaihe käsittelee kunnallisen varhaiskasvatuksen johtotasojen edustajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta heidän välisessään vuorovaikutuksessa. Kyseistä ilmiötä on tärkeää tutkia, jotta voidaan tunnistaa niitä vuorovaikutuskokemuksia, jotka edistävät johdonmukaista johtamistoimintaa ped...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuovinen, Merja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95432
_version_ 1826225734000050176
author Tuovinen, Merja
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuovinen, Merja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuovinen, Merja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuovinen, Merja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimusaihe käsittelee kunnallisen varhaiskasvatuksen johtotasojen edustajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta heidän välisessään vuorovaikutuksessa. Kyseistä ilmiötä on tärkeää tutkia, jotta voidaan tunnistaa niitä vuorovaikutuskokemuksia, jotka edistävät johdonmukaista johtamistoimintaa pedagogisessa johtajuudessa yhteisten tavoitteiden suuntaisesti kaikilla varhaiskasvatuksen johtotasoilla. Tutkimuksen teoreettismetodologisena viitekehyksenä toimii fenomenologia, ja myös idiografia ja hermeneutiikka ovat osana teoreettista jäsennystä. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jonka tapauksena on jaettu pedagoginen johtajuus vuorovaikutuksessa tapahtuvana ilmiönä. Tutkimuksen aineisto koostuu litteroiduista kahdeksasta teemahaastattelusta, jotka analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella analyysillä (Interpretative phenomenological analysis, IPA). Aineisto kerättiin haastattelemalla etäyhteydellä kevään 2023 loppupuolella yhden kunnan lautakunnan jäseniä, varhaiskasvatuksesta vastaavia viranhaltijoita ja päiväkodin johtajia. Haastateltavien vuorovaikutuskokemuksista voitiin tunnistaa kolme jaetun pedagogisen johtajuuden pääteemaa: kontekstuaalisuus, suhdetoiminnallisuus ja yhteinen johtajuus. Vuorovaikutuksen kontekstuaalisuutta määrittivät kokous- ja työryhmäkäytännöt, kokemukset osallisuudesta ja ryhmän sisäisistä vuorovaikutuskäytännöistä sekä yhteydenotot akuuteissa tilanteissa. Suhdetoiminnan merkitys koettiin yhteydenpidon intensiivisyyden, tunnekokemusten sekä vaikuttamisen ja dialogisuuden kautta. Yhteinen johtajuus koostui pedagogisen johtamisen yhteiselle tarkoitukselle ja johtajuuden tukemiselle annetuista merkityksistä. Johtotasojen välinen pedagoginen johtajuus koettiin vuorovaikutuskäytäntöjen, yhteisen johtamisen ja päätöksenteon sekä vuorovaikutussuhteiden kautta tapahtuvaksi. Jaetulle pedagogiselle johtajuudelle löydettiin kehittämistarpeiksi vuorovaikutussuhteiden ja keskustelujen syvällisyyden, johtajuusviestinnän ja vuorovaikutuskäytäntöjen sekä jaetun pedagogisen johtamisen strategisuuden kehittäminen. Tuloksista ilmeni, että johtotasojen välillä etäisten vuorovaikutussuhteiden ja vähäisen dialogisuuden, yhteydenpidon ja kohtaamisen kokemusten ei koettu edistäneen pedagogiselle johtajuudelle kaivattua syvällisen yhteistyön saavuttamista, mikä tarkoitti yhteisten merkitysten neuvottelemisen puuttumista. Kehittämistarpeiden perusteella osallisuuden, sitoutumisen, vastuullisuuden, yhteistoiminnallisuuden ja visio-ohjautuneisuuden vahvistamisella voitaisiin saavuttaa paremmin yhteiseksi määritelty tavoite ja johdonmukaisempi jaettu pedagoginen johtajuus johtotasojen välisessä vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuovinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-03T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-03T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusaihe k\u00e4sittelee kunnallisen varhaiskasvatuksen johtotasojen edustajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta heid\u00e4n v\u00e4lisess\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksessa. Kyseist\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, jotta voidaan tunnistaa niit\u00e4 vuorovaikutuskokemuksia, jotka edist\u00e4v\u00e4t johdonmukaista johtamistoimintaa pedagogisessa johtajuudessa yhteisten tavoitteiden suuntaisesti kaikilla varhaiskasvatuksen johtotasoilla. Tutkimuksen teoreettismetodologisena viitekehyksen\u00e4 toimii fenomenologia, ja my\u00f6s idiografia ja hermeneutiikka ovat osana teoreettista j\u00e4sennyst\u00e4. Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena, jonka tapauksena on jaettu pedagoginen johtajuus vuorovaikutuksessa tapahtuvana ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostuu litteroiduista kahdeksasta teemahaastattelusta, jotka analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella analyysill\u00e4 (Interpretative phenomenological analysis, IPA). Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla et\u00e4yhteydell\u00e4 kev\u00e4\u00e4n 2023 loppupuolella yhden kunnan lautakunnan j\u00e4seni\u00e4, varhaiskasvatuksesta vastaavia viranhaltijoita ja p\u00e4iv\u00e4kodin johtajia. Haastateltavien vuorovaikutuskokemuksista voitiin tunnistaa kolme jaetun pedagogisen johtajuuden p\u00e4\u00e4teemaa: kontekstuaalisuus, suhdetoiminnallisuus ja yhteinen johtajuus. Vuorovaikutuksen kontekstuaalisuutta m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t kokous- ja ty\u00f6ryhm\u00e4k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, kokemukset osallisuudesta ja ryhm\u00e4n sis\u00e4isist\u00e4 vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 yhteydenotot akuuteissa tilanteissa. Suhdetoiminnan merkitys koettiin yhteydenpidon intensiivisyyden, tunnekokemusten sek\u00e4 vaikuttamisen ja dialogisuuden kautta. Yhteinen johtajuus koostui pedagogisen johtamisen yhteiselle tarkoitukselle ja johtajuuden tukemiselle annetuista merkityksist\u00e4. Johtotasojen v\u00e4linen pedagoginen\njohtajuus koettiin vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen, yhteisen johtamisen ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon sek\u00e4 vuorovaikutussuhteiden kautta tapahtuvaksi. Jaetulle pedagogiselle johtajuudelle l\u00f6ydettiin kehitt\u00e4mistarpeiksi vuorovaikutussuhteiden ja keskustelujen syv\u00e4llisyyden, johtajuusviestinn\u00e4n ja vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen sek\u00e4 jaetun pedagogisen johtamisen strategisuuden kehitt\u00e4minen. Tuloksista ilmeni, ett\u00e4 johtotasojen v\u00e4lill\u00e4 et\u00e4isten vuorovaikutussuhteiden ja v\u00e4h\u00e4isen dialogisuuden, yhteydenpidon ja kohtaamisen kokemusten ei koettu edist\u00e4neen pedagogiselle johtajuudelle kaivattua syv\u00e4llisen yhteisty\u00f6n saavuttamista, mik\u00e4 tarkoitti yhteisten merkitysten neuvottelemisen puuttumista. Kehitt\u00e4mistarpeiden perusteella osallisuuden, sitoutumisen, vastuullisuuden, yhteistoiminnallisuuden ja visio-ohjautuneisuuden vahvistamisella voitaisiin saavuttaa paremmin yhteiseksi m\u00e4\u00e4ritelty tavoite ja johdonmukaisempi jaettu pedagoginen johtajuus johtotasojen v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa ja yhteisty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-03T06:34:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-03T06:34:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu pedagoginen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtamistasot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja p\u00e4iv\u00e4kotitasoisten johtajien v\u00e4lisiss\u00e4 vuorovaikutuskokemuksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406034198", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95432
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c0ba50e-acef-4f3a-b901-d668aa6d94a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406034198.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuovinen, Merja Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa jaettu pedagoginen johtajuus johtamistasot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vuorovaikutus pedagoginen johtaminen
title Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
title_full Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
title_short Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
title_sort varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta virasto ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
title_txtP Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
topic jaettu pedagoginen johtajuus johtamistasot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus vuorovaikutus pedagoginen johtaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus jaettu pedagoginen johtajuus johtamistasot pedagoginen johtaminen varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95432 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034198
work_keys_str_mv AT tuovinenmerja varhaiskasvatuksenjaetunpedagogisenjohtajuudenmerkityksetlautakuntavirastojapäiväk