Luottamuksen rakentuminen teknologiavälitteisesti toimivassa start-upissa

Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten luottamus rakentuu teknologiavälitteisesti toimivassa matalan hierarkian organisaatiossa. Tarkastelussa pyrittiin fokusoitumaan erityisesti siihen, että miten hajautetussa työympäristössä voidaan rakentaa ja ylläpitää korkeaa luottamuksen taso...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sallinen, Ukko
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95430
Description
Summary:Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten luottamus rakentuu teknologiavälitteisesti toimivassa matalan hierarkian organisaatiossa. Tarkastelussa pyrittiin fokusoitumaan erityisesti siihen, että miten hajautetussa työympäristössä voidaan rakentaa ja ylläpitää korkeaa luottamuksen tasoa ja ottamaan huomioon teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ja viestintäteknologioiden erityispiirteitä. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksen ja ainestoa tutkimukseen kerättiin haastattelemalla seitsemää kohdeorganisaation kolmestatoista jäsenestä. Haastatteluaineistoa analysoitiin diskurssianalyysiä hyödyntämällä. Keskeisimpinä tuloksina ilmeni se, että hajautetussa työympäristössä voidaan hyvin rakentaa ja ylläpitää luottamusta, kunhan otetaan huomioon teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen tuomat rajoitteet. Esimerkiksi suhdetason vuorovaikutukseen tulee aktiivisesti rakentaa toimivia prosesseja, jotta organisaation jäsenten väliset vuorovaikutussuhteet syvenevät ja täten luottamus vahvistuu. Lisäksi aktiivisella osallistumisella ja sitoutumisella työtehtävien suorittamiseen voidaan saavuttaa korkeaa luottamuksen tasoa myös hajautetussa työympäristössä. Tämän tutkielman tuloksia voi soveltaa esimerkiksi siihen, että täysin tai osin hajautetussa työssä toimivat organisaatiot voivat rakentaa erillisiä viestintäkäytänteitä, jotka palvelevat juuri luottamuksen rakentumista työympäristössään. Organisaatioiden ei myöskään tarvitse pelätä hajautettua työtä, sillä sopivilla toimenpiteillä hajautettu työ tai hybridityö voi tuoda suurtakin lisäarvoa organisaatioille.