Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsitykset vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajilla on vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan. Vuorovaikutusosaamisen opettamisen tutkiminen on tärkeää, sillä vuorovaikutusosaaminen on edellytys yksilön yhteiskunnalliselle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sippola, Laura
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95427
Description
Summary:Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajilla on vuorovaikutusosaamisen opettamisen roolista oppiaineessaan. Vuorovaikutusosaamisen opettamisen tutkiminen on tärkeää, sillä vuorovaikutusosaaminen on edellytys yksilön yhteiskunnalliselle osallisuudelle, koulu- ja työmenestykselle sekä merkityksellisien ihmissuhteiden muodostamiselle. Aihe on ajankohtainen juuri nyt, sillä syksyllä 2021 käyttöön tulleessa lukion opetussuunnitelmassa vuorovaikutusosaaminen on saanut aikaisempaa näkyvämmän roolin. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Mitkä ovat opettajien mielestä vuorovaikutusosaamisen opettamisen keskeiset tavoitteet? 2) Miten opettajat kertovat opettavansa vuorovaikutusosaamista suhteessa oppiaineen muihin sisältöihin? ja 3) Millaisia vuorovaikutusosaamisen arviointiin liittyviä käsityksiä opettajien puheessa ilmenee? Tutkimusta varten olen haastatellut kuutta lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa. Aineiston analyysimetodina käytin sisällönanalyysia, jonka avulla olen muodostanut opettajien käsityksiä kuvaavia teemoja. Tutkimuksessani käy ilmi, että opettajien mukaan vuorovaikutusosaamisen opettamisen tärkeimmät tavoitteet ovat työelämätaitojen, ryhmätaitojen ja viestintärohkeuden kehittäminen. Opettajat pyrkivät kuljettamaan vuorovaikutusosaamista mukana kaikilla opintojaksoilla, mutta erityisen paljon sitä integroidaan kirjallisuuden ja kirjoittamisen opettamiseen. Vuorovaikutusosaamisen arvioinnissa opettajat pitivät tärkeänä selkeitä arviointikriteerejä ja positiivisen korostamista. Tutkimukseni tulokset voivat auttaa opettajia, opettajaopiskelijoita ja muita opetusalalla työskenteleviä ymmärtämään paremmin vuorovaikutusosaamisen opettamista.