Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena opettajien kokemuksia ja käytänteitä

Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja turvapaikanhakijalasten määrä varhaiskasvatuksessa on kasvanut merkittävästi vii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rouvinen, Mira
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95422
_version_ 1826225710455324672
author Rouvinen, Mira
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rouvinen, Mira Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rouvinen, Mira Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rouvinen, Mira
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja turvapaikanhakijalasten määrä varhaiskasvatuksessa on kasvanut merkittävästi viimeaikaisten maailman tapahtumien takia, ja siitä syystä myös kotoutumisen merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia toimenpiteistä, jotka edesauttavat pakolais- ja turvapaikanhakijalapsia ja -perheitä kiinnittymään eli kotoutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen ammattilaiset (N=5) olivat työskennelleet tai työskentelevät parhaillaan pakolais- ja turvapaikanhakijalasten kanssa, joten jokaisella vastaajalla oli omakohtainen kokemus aiheeseen. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2023 ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen rooli kotoutumisen tukemisessa on erittäin merkittävä niin lapselle kuin hänen perheelleen. Kotoutumisen toimenpiteistä vahvimmin korostuivat kielen opettaminen ja tukeminen sekä niihin liittyvät käytänteet ja menetelmät. Kotoutumista tukeviksi toimenpiteiksi lueteltiin myös kulttuuriin ja arkeen liittyvien asioiden opettaminen. Erityistä varhaiskasvatuksessa on osallisuuden tukeminen sekä vanhempien kasvatuksellinen ohjaus ja neuvonta. Henkilöstön on kuitenkin sopeuduttava nopeasti muuttuviin tilanteisiin, joten lisäkoulutus aiheeseen olisi tarpeellista ja toivottua.
first_indexed 2024-09-11T08:49:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rouvinen, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-03T05:41:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-03T05:41:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95422", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa teht\u00e4v\u00e4 yhteisty\u00f6 on tiivist\u00e4 ja p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita p\u00e4ivitt\u00e4isi\u00e4 kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja turvapaikanhakijalasten m\u00e4\u00e4r\u00e4 varhaiskasvatuksessa on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti viimeaikaisten maailman tapahtumien takia, ja siit\u00e4 syyst\u00e4 my\u00f6s kotoutumisen merkitys korostuu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n kokemuksia toimenpiteist\u00e4, jotka edesauttavat pakolais- ja turvapaikanhakijalapsia ja -perheit\u00e4 kiinnittym\u00e4\u00e4n eli kotoutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitua teemahaastattelua hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen ammattilaiset (N=5) olivat ty\u00f6skennelleet tai ty\u00f6skentelev\u00e4t parhaillaan pakolais- ja turvapaikanhakijalasten kanssa, joten jokaisella vastaajalla oli omakohtainen kokemus aiheeseen. Aineisto ker\u00e4ttiin touko-kes\u00e4kuussa 2023 ja analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen rooli kotoutumisen tukemisessa on eritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4 niin lapselle kuin h\u00e4nen perheelleen. Kotoutumisen toimenpiteist\u00e4 vahvimmin korostuivat kielen opettaminen ja tukeminen sek\u00e4 niihin liittyv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nteet ja menetelm\u00e4t. Kotoutumista tukeviksi toimenpiteiksi lueteltiin my\u00f6s kulttuuriin ja arkeen liittyvien asioiden opettaminen. Erityist\u00e4 varhaiskasvatuksessa on osallisuuden tukeminen sek\u00e4 vanhempien kasvatuksellinen ohjaus ja neuvonta. Henkil\u00f6st\u00f6n on kuitenkin sopeuduttava nopeasti muuttuviin tilanteisiin, joten lis\u00e4koulutus aiheeseen olisi tarpeellista ja toivottua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-03T05:41:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-03T05:41:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406034188", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen (maahanmuuttajat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotouttaminen (maahanmuuttajat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95422
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bd0b815-2a43-4350-bb29-e2f6ccd007fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406034188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rouvinen, Mira Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus maahanmuuttajat kotoutuminen (maahanmuuttajat) kotouttaminen (maahanmuuttajat) tukeminen monikulttuurisuus lapset (ikäryhmät) yhteistyö osallisuus
title Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_full Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_fullStr Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_short Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena
title_sort varhaiskasvatus kotoutumisen tukena opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_sub opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_txtP Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
topic Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus maahanmuuttajat kotoutuminen (maahanmuuttajat) kotouttaminen (maahanmuuttajat) tukeminen monikulttuurisuus lapset (ikäryhmät) yhteistyö osallisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kotouttaminen (maahanmuuttajat) kotoutuminen (maahanmuuttajat) lapset (ikäryhmät) maahanmuuttajat monikulttuurisuus osallisuus tukeminen varhaiskasvatus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95422 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034188
work_keys_str_mv AT rouvinenmira varhaiskasvatuskotoutumisentukenaopettajienkokemuksiajakäytänteitä