Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoitujen koulujen tiimeissä ja tarkastella, millaisia merkityksiä tiimityöllä oli heidän työhönsä. Tavoitteena oli myös kuvata ja ymmärtää tiimityötä tehneiden opettajien kokemuksia hyvän tiimity...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjula, Elina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95411
_version_ 1826225705350856704
author Karjula, Elina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjula, Elina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjula, Elina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjula, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoitujen koulujen tiimeissä ja tarkastella, millaisia merkityksiä tiimityöllä oli heidän työhönsä. Tavoitteena oli myös kuvata ja ymmärtää tiimityötä tehneiden opettajien kokemuksia hyvän tiimityön edellytyksistä. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla viideltä luokanopettajalta. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että tiimityötä tehtiin tiimiorganisoiduissa kouluissa tiiviisti ja tiimityölle oli järjestetty aikaa ja mahdollisuuksia. Opettajat kokivat tiimityön tärkeäksi osaksi työtään ja mielsivät sen työhyvinvointia sekä omaa ammatillista kehittymistä tukevaksi asiaksi. Haasteita tiimityön toteuttamiselle toivat aikatauluongelmat, kuormittuminen sekä oman autonomian väheneminen. Hyvän tiimityön edellytyksiä olivat onnistunut ryhmäytyminen, avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus sekä riittävät resurssit, tilat ja johdon tuki tiimityön muotojen toteuttamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiimityö näyttäytyy positiivisena työhyvinvointia tukevana seikkana, mutta opettajien työn autonomia ja yksilöllisyys korostuu edelleen. Tärkeää onkin panostaa opettajien koulutuksessa entistä enemmän opettajien yhteistyötaitojen kehittämiseen. Tiimityö vaatii monen tason onnistunutta vuorovaikutusta ja tiimityölle on varattava aikaa ja riittävästi resursseja, jotta opettajat voivat toteuttaa sitä ansiokkaasti.
first_indexed 2024-09-11T08:50:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjula, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-03T05:17:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-03T05:17:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia tiimity\u00f6st\u00e4 tiimiorganisoitujen koulujen tiimeiss\u00e4 ja tarkastella, millaisia \nmerkityksi\u00e4 tiimity\u00f6ll\u00e4 oli heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. Tavoitteena oli my\u00f6s kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 tiimity\u00f6t\u00e4 tehneiden opettajien kokemuksia hyv\u00e4n tiimity\u00f6n edellytyksist\u00e4.\nTutkimuksen tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla viidelt\u00e4 luokanopettajalta. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 tiimity\u00f6t\u00e4 tehtiin tiimiorganisoiduissa \nkouluissa tiiviisti ja tiimity\u00f6lle oli j\u00e4rjestetty aikaa ja mahdollisuuksia. Opettajat \nkokivat tiimity\u00f6n t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ja mielsiv\u00e4t sen ty\u00f6hyvinvointia sek\u00e4 \nomaa ammatillista kehittymist\u00e4 tukevaksi asiaksi. Haasteita tiimity\u00f6n toteuttamiselle toivat aikatauluongelmat, kuormittuminen sek\u00e4 oman autonomian v\u00e4heneminen. Hyv\u00e4n tiimity\u00f6n edellytyksi\u00e4 olivat onnistunut ryhm\u00e4ytyminen, avoin \nja luottamuksellinen vuorovaikutus sek\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4t resurssit, tilat ja johdon tuki\ntiimity\u00f6n muotojen toteuttamiseen.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 tiimity\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyy positiivisena ty\u00f6hyvinvointia tukevana seikkana, mutta opettajien ty\u00f6n autonomia ja yksil\u00f6llisyys korostuu edelleen. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 onkin panostaa opettajien koulutuksessa entist\u00e4 \nenemm\u00e4n opettajien yhteisty\u00f6taitojen kehitt\u00e4miseen. Tiimity\u00f6 vaatii monen tason onnistunutta vuorovaikutusta ja tiimity\u00f6lle on varattava aikaa ja riitt\u00e4v\u00e4sti \nresursseja, jotta opettajat voivat toteuttaa sit\u00e4 ansiokkaasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-06-03T05:17:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-03T05:17:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimiorganisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia tiimity\u00f6st\u00e4 tiimiorganisoiduissa kouluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406034177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95411
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86328f75-31c8-468d-9ec7-7de4fc1a8c74\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406034177.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjula, Elina Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa tiimiorganisaatio Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 tiimityö tiimit yhteistyö luokanopettajat organisaatiot
title Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
title_full Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
title_short Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
title_sort luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
topic tiimiorganisaatio Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 tiimityö tiimit yhteistyö luokanopettajat organisaatiot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat organisaatiot tiimiorganisaatio tiimit tiimityö yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95411 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406034177
work_keys_str_mv AT karjulaelina luokanopettajienkokemuksiatiimityöstätiimiorganisoiduissakouluissa