Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoitujen koulujen tiimeissä ja tarkastella, millaisia merkityksiä tiimityöllä oli heidän työhönsä. Tavoitteena oli myös kuvata ja ymmärtää tiimityötä tehneiden opettajien kokemuksia hyvän tiimity...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjula, Elina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95411
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoitujen koulujen tiimeissä ja tarkastella, millaisia merkityksiä tiimityöllä oli heidän työhönsä. Tavoitteena oli myös kuvata ja ymmärtää tiimityötä tehneiden opettajien kokemuksia hyvän tiimityön edellytyksistä. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla viideltä luokanopettajalta. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että tiimityötä tehtiin tiimiorganisoiduissa kouluissa tiiviisti ja tiimityölle oli järjestetty aikaa ja mahdollisuuksia. Opettajat kokivat tiimityön tärkeäksi osaksi työtään ja mielsivät sen työhyvinvointia sekä omaa ammatillista kehittymistä tukevaksi asiaksi. Haasteita tiimityön toteuttamiselle toivat aikatauluongelmat, kuormittuminen sekä oman autonomian väheneminen. Hyvän tiimityön edellytyksiä olivat onnistunut ryhmäytyminen, avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus sekä riittävät resurssit, tilat ja johdon tuki tiimityön muotojen toteuttamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiimityö näyttäytyy positiivisena työhyvinvointia tukevana seikkana, mutta opettajien työn autonomia ja yksilöllisyys korostuu edelleen. Tärkeää onkin panostaa opettajien koulutuksessa entistä enemmän opettajien yhteistyötaitojen kehittämiseen. Tiimityö vaatii monen tason onnistunutta vuorovaikutusta ja tiimityölle on varattava aikaa ja riittävästi resursseja, jotta opettajat voivat toteuttaa sitä ansiokkaasti.