Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen

Viime vuosikymmenten aikana verkkokaupan suosio on kasvanut merkittävästi, minkä seurauksena myös kuluttajien ostokäyttäytymisessä on havaittu joitakin muutoksia. Siirtyminen pois fyysisestä asiakaskohtaamisesta on nimittäin lisännyt kuluttajien ostoprosessin aikana kokemaa epävarmuutta ja psykologi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Avikainen, Olli Emil Aleksi
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95407
_version_ 1826225676464685056
author Avikainen, Olli Emil Aleksi
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Avikainen, Olli Emil Aleksi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Avikainen, Olli Emil Aleksi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Avikainen, Olli Emil Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosikymmenten aikana verkkokaupan suosio on kasvanut merkittävästi, minkä seurauksena myös kuluttajien ostokäyttäytymisessä on havaittu joitakin muutoksia. Siirtyminen pois fyysisestä asiakaskohtaamisesta on nimittäin lisännyt kuluttajien ostoprosessin aikana kokemaa epävarmuutta ja psykologista etäisyyttä, jotka ovat havaittu laskevan heidän ostoaikomustansa. Verkkokaupat pyrkivät laskemaan tätä noussutta epävarmuutta ja psykologista etäisyyttä tarjoamalla monipuolista ja -muotoista tuotetietoa tarjotakseen asiakkailleen ostosta helpottavia resursseja. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan, kuinka tuotevideo tuotetietojen esitystapana vaikuttaa kuluttajien ostoaikomukseen. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, kuinka tuotevideoilla on pystytty laskemaan asiakkaiden kokemaa epävarmuutta ja psykologista etäisyyttä heidän saadessa lisäinformaatiota tuotteesta ja sitä myyvästä yrityksestä stimuloivalla tavalla. Tuotevideon vaikutuksiin on myös havaittu liittyvän useita eri elementtejä, kuten videon sisältö, videolla esitellyn tuotteen odotetut ominaisuudet sekä missä vaiheessa asiakas on ostoprosessia. Tuotevideoiden toimivuus psykologisen etäisyyden ja epävarmuuden laskemiseen onkin siten osoittautunut vaikeasti ennakoitavaksi ja varsin tilanne- ja kontekstisidonnaiseksi. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa mitattiin, kuinka tuotetiedoissa esitetty tuotevideo vaikuttaa kuluttajien kokemaan ostoaikomukseen, psykologiseen etäisyyteen, ostokseen liittyvään epävarmuuteen sekä verkkokaupan koettuun informaatioarvoon eli sen diagnostisuuteen. Tutkimukseen saatiin yhteensä 94 vastausta, jotka jakautuivat kahteen ryhmään siten, että 50 vastaajalle esitettiin vain kuva tuotesivusta, ja lopuille 44 esitettiin tuotesivu sekä lyhyt tuotevideo. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS-ohjelmistolla, jossa sitä analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla. Tutkimuksen tuloksista pystyttiin päättelemään, että tuotevideolla ei havaittu olevan tässä kontekstissa lineaarista ja järjestelmällistä riippuvuussuhdetta epävarmuuteen, psykologiseen etäisyyteen, diagnostisuuteen tai ostoaikomukseen. Tuotevideolla kuitenkin havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevä, vaikkakin heikohko positiivinen vaikutus psykologiseen etäisyyteen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:34Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Avikainen, Olli Emil Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-01T06:32:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-01T06:32:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosikymmenten aikana verkkokaupan suosio on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti, mink\u00e4 seurauksena my\u00f6s kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 on havaittu joitakin muutoksia. Siirtyminen pois fyysisest\u00e4 asiakaskohtaamisesta on nimitt\u00e4in lis\u00e4nnyt kuluttajien ostoprosessin aikana kokemaa ep\u00e4varmuutta ja psykologista et\u00e4isyytt\u00e4, jotka ovat havaittu laskevan heid\u00e4n ostoaikomustansa. Verkkokaupat pyrkiv\u00e4t laskemaan t\u00e4t\u00e4 noussutta ep\u00e4varmuutta ja psykologista et\u00e4isyytt\u00e4 tarjoamalla monipuolista ja -muotoista tuotetietoa tarjotakseen asiakkailleen ostosta helpottavia resursseja. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan, kuinka tuotevideo tuotetietojen esitystapana vaikuttaa kuluttajien ostoaikomukseen.\n\tAikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, kuinka tuotevideoilla on pystytty laskemaan asiakkaiden kokemaa ep\u00e4varmuutta ja psykologista et\u00e4isyytt\u00e4 heid\u00e4n saadessa lis\u00e4informaatiota tuotteesta ja sit\u00e4 myyv\u00e4st\u00e4 yrityksest\u00e4 stimuloivalla tavalla. Tuotevideon vaikutuksiin on my\u00f6s havaittu liittyv\u00e4n useita eri elementtej\u00e4, kuten videon sis\u00e4lt\u00f6, videolla esitellyn tuotteen odotetut ominaisuudet sek\u00e4 miss\u00e4 vaiheessa asiakas on ostoprosessia. Tuotevideoiden toimivuus psykologisen et\u00e4isyyden ja ep\u00e4varmuuden laskemiseen onkin siten osoittautunut vaikeasti ennakoitavaksi ja varsin tilanne- ja kontekstisidonnaiseksi. \n\tTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa mitattiin, kuinka tuotetiedoissa esitetty tuotevideo vaikuttaa kuluttajien kokemaan ostoaikomukseen, psykologiseen et\u00e4isyyteen, ostokseen liittyv\u00e4\u00e4n ep\u00e4varmuuteen sek\u00e4 verkkokaupan koettuun informaatioarvoon eli sen diagnostisuuteen. Tutkimukseen saatiin yhteens\u00e4 94 vastausta, jotka jakautuivat kahteen ryhm\u00e4\u00e4n siten, ett\u00e4 50 vastaajalle esitettiin vain kuva tuotesivusta, ja lopuille 44 esitettiin tuotesivu sek\u00e4 lyhyt tuotevideo. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS-ohjelmistolla, jossa sit\u00e4 analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla.\n\tTutkimuksen tuloksista pystyttiin p\u00e4\u00e4ttelem\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 tuotevideolla ei havaittu olevan t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa lineaarista ja j\u00e4rjestelm\u00e4llist\u00e4 riippuvuussuhdetta ep\u00e4varmuuteen, psykologiseen et\u00e4isyyteen, diagnostisuuteen tai ostoaikomukseen. Tuotevideolla kuitenkin havaittiin olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4, vaikkakin heikohko positiivinen vaikutus psykologiseen et\u00e4isyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-01T06:32:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-01T06:32:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406014173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95407
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Avikainen, Olli Emil Aleksi Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen Marketing Markkinointi
title Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
title_full Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
title_fullStr Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
title_full_unstemmed Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
title_short Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
title_sort tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
title_txtP Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406014173
work_keys_str_mv AT avikainenolliemilaleksi tuotevideonvaikutuskuluttajanostoaikomukseen