fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Avikainen, Olli Emil Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-01T06:32:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-01T06:32:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosikymmenten aikana verkkokaupan suosio on kasvanut merkitt\u00e4v\u00e4sti, mink\u00e4 seurauksena my\u00f6s kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 on havaittu joitakin muutoksia. Siirtyminen pois fyysisest\u00e4 asiakaskohtaamisesta on nimitt\u00e4in lis\u00e4nnyt kuluttajien ostoprosessin aikana kokemaa ep\u00e4varmuutta ja psykologista et\u00e4isyytt\u00e4, jotka ovat havaittu laskevan heid\u00e4n ostoaikomustansa. Verkkokaupat pyrkiv\u00e4t laskemaan t\u00e4t\u00e4 noussutta ep\u00e4varmuutta ja psykologista et\u00e4isyytt\u00e4 tarjoamalla monipuolista ja -muotoista tuotetietoa tarjotakseen asiakkailleen ostosta helpottavia resursseja. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan, kuinka tuotevideo tuotetietojen esitystapana vaikuttaa kuluttajien ostoaikomukseen.\n\tAikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, kuinka tuotevideoilla on pystytty laskemaan asiakkaiden kokemaa ep\u00e4varmuutta ja psykologista et\u00e4isyytt\u00e4 heid\u00e4n saadessa lis\u00e4informaatiota tuotteesta ja sit\u00e4 myyv\u00e4st\u00e4 yrityksest\u00e4 stimuloivalla tavalla. Tuotevideon vaikutuksiin on my\u00f6s havaittu liittyv\u00e4n useita eri elementtej\u00e4, kuten videon sis\u00e4lt\u00f6, videolla esitellyn tuotteen odotetut ominaisuudet sek\u00e4 miss\u00e4 vaiheessa asiakas on ostoprosessia. Tuotevideoiden toimivuus psykologisen et\u00e4isyyden ja ep\u00e4varmuuden laskemiseen onkin siten osoittautunut vaikeasti ennakoitavaksi ja varsin tilanne- ja kontekstisidonnaiseksi. \n\tTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa mitattiin, kuinka tuotetiedoissa esitetty tuotevideo vaikuttaa kuluttajien kokemaan ostoaikomukseen, psykologiseen et\u00e4isyyteen, ostokseen liittyv\u00e4\u00e4n ep\u00e4varmuuteen sek\u00e4 verkkokaupan koettuun informaatioarvoon eli sen diagnostisuuteen. Tutkimukseen saatiin yhteens\u00e4 94 vastausta, jotka jakautuivat kahteen ryhm\u00e4\u00e4n siten, ett\u00e4 50 vastaajalle esitettiin vain kuva tuotesivusta, ja lopuille 44 esitettiin tuotesivu sek\u00e4 lyhyt tuotevideo. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS-ohjelmistolla, jossa sit\u00e4 analysoitiin tilastollisten menetelmien ja tunnuslukujen avulla.\n\tTutkimuksen tuloksista pystyttiin p\u00e4\u00e4ttelem\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 tuotevideolla ei havaittu olevan t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa lineaarista ja j\u00e4rjestelm\u00e4llist\u00e4 riippuvuussuhdetta ep\u00e4varmuuteen, psykologiseen et\u00e4isyyteen, diagnostisuuteen tai ostoaikomukseen. Tuotevideolla kuitenkin havaittiin olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4, vaikkakin heikohko positiivinen vaikutus psykologiseen et\u00e4isyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-01T06:32:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-01T06:32:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tuotevideon vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406014173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
|