Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa

Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat yleistyneet ja herättäneet keskustelua myös lasten urheiluharrastusten parissa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yleisiä oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa ja miten lapsen mahdolliset haasteet vaikutta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppämäki, Sanna
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95398
_version_ 1826225714452496384
author Leppämäki, Sanna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppämäki, Sanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppämäki, Sanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppämäki, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat yleistyneet ja herättäneet keskustelua myös lasten urheiluharrastusten parissa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yleisiä oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa ja miten lapsen mahdolliset haasteet vaikuttavat hänen arvioonsa pelaaja-valmentajasuhteen laadusta. Tutkimukseen osallistui 139 pelaajaa 28:sta eri jääkiekkoseurasta. Vastaajista 120 oli Suomen Jääkiekkoliiton Hämeen alueelta, 9 Keskimaan ja 10 Etelä-Suomen alueelta. Pelaajilta selvitettiin oppimisen ja tarkkaavuuden pulmiin liittyviä piirteitä tämän tutkimuksen yhteydessä kehitetyn mittarin avulla. Pelaajien arvioita pelaaja-valmentajasuhteen laadusta mitattiin suomenkielisellä CART-Q- mittarilla. Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien esiintyvyyttä arvioitiin niitä mitanneiden muuttujien tunnuslukujen avulla. Oppimisen pulmien esiintyvyydeksi määriteltiin 7 % ja tarkkaavuuden pulmien 9 %. Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien vaikutusta pelaaja-valmentajasuhteen laatuun selvitettiin MANCOVA-analyysin avulla, jonka perusteella oppimisen pulmat selittävät noin 8 % ja tarkkaavuuden pulmat 14 % pelaaja-valmentajasuhteen laadun vaihtelusta. Sekä oppimisen että tarkkaavuuden pulmat olivat vahvimmin yhteydessä pelaaja-valmentajasuhteen komplementaarisuuden ja vuorovaikutuksen laatuun. Valmentajien vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja kykyyn toimia oppimisen ja tarkkaavuuden pulmista kärsivien lasten kanssa tulisikin kiinnittää huomioita lasten urheiluharrastusten parissa.
first_indexed 2024-05-31T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aarto-Pesonen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4m\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-31T07:23:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-31T07:23:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat yleistyneet ja her\u00e4tt\u00e4neet keskustelua my\u00f6s lasten urheiluharrastusten parissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, kuinka yleisi\u00e4 oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat ovat 10\u201311-vuotiaiden lasten j\u00e4\u00e4kiekkoharrastuksessa ja miten lapsen mahdolliset haasteet vaikuttavat h\u00e4nen arvioonsa pelaaja-valmentajasuhteen laadusta.\n\nTutkimukseen osallistui 139 pelaajaa 28:sta eri j\u00e4\u00e4kiekkoseurasta. Vastaajista 120 oli Suomen J\u00e4\u00e4kiekkoliiton H\u00e4meen alueelta, 9 Keskimaan ja 10 Etel\u00e4-Suomen alueelta. Pelaajilta selvitettiin oppimisen ja tarkkaavuuden pulmiin liittyvi\u00e4 piirteit\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yhteydess\u00e4 kehitetyn mittarin avulla. Pelaajien arvioita pelaaja-valmentajasuhteen laadusta mitattiin suomenkielisell\u00e4 CART-Q- mittarilla.\n\nOppimisen ja tarkkaavuuden pulmien esiintyvyytt\u00e4 arvioitiin niit\u00e4 mitanneiden muuttujien tunnuslukujen avulla. Oppimisen pulmien esiintyvyydeksi m\u00e4\u00e4riteltiin 7 % ja tarkkaavuuden pulmien 9 %. Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmien vaikutusta pelaaja-valmentajasuhteen laatuun selvitettiin MANCOVA-analyysin avulla, jonka perusteella oppimisen pulmat selitt\u00e4v\u00e4t noin 8 % ja tarkkaavuuden pulmat 14 % pelaaja-valmentajasuhteen laadun vaihtelusta. \n\nSek\u00e4 oppimisen ett\u00e4 tarkkaavuuden pulmat olivat vahvimmin yhteydess\u00e4 pelaaja-valmentajasuhteen komplementaarisuuden ja vuorovaikutuksen laatuun. Valmentajien vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4miseen ja kykyyn toimia oppimisen ja tarkkaavuuden pulmista k\u00e4rsivien lasten kanssa tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomioita lasten urheiluharrastusten parissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-31T07:23:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-31T07:23:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilija-valmentajasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "juniorivalmennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelaaja-valmentajasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sek\u00e4 niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10\u201311-vuotiaiden lasten j\u00e4\u00e4kiekkoharrastuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405314161", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4\u00e4kiekko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95398
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/286083f0-8eb2-4cc6-8717-4945e1bc020a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405314161.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppämäki, Sanna Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa urheilija-valmentajasuhde juniorivalmennus pelaaja-valmentajasuhde Special Education Erityispedagogiikka 101 jääkiekko lapset (ikäryhmät) ADHD tarkkaavaisuus oppiminen oppimisvaikeudet urheilu
title Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
title_full Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
title_fullStr Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
title_full_unstemmed Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
title_short Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
title_sort oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja valmentajasuhteen laatuun 10 11 vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
title_txtP Oppimisen ja tarkkaavuuden pulmat sekä niiden yhteys pelaaja-valmentajasuhteen laatuun 10–11-vuotiaiden lasten jääkiekkoharrastuksessa
topic urheilija-valmentajasuhde juniorivalmennus pelaaja-valmentajasuhde Special Education Erityispedagogiikka 101 jääkiekko lapset (ikäryhmät) ADHD tarkkaavaisuus oppiminen oppimisvaikeudet urheilu
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education juniorivalmennus jääkiekko lapset (ikäryhmät) oppiminen oppimisvaikeudet pelaaja-valmentajasuhde tarkkaavaisuus urheilija-valmentajasuhde urheilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95398 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405314161
work_keys_str_mv AT leppämäkisanna oppimisenjatarkkaavuudenpulmatsekäniidenyhteyspelaajavalmentajasuhteenlaatuun1011