Näkymätön lapsi varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien katseen kohdistamista alle 3-vuotiaiden lapsiryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tasapuolisesti varhaiskasvatuksen opettajat katsoivat kutakin ryhmänsä lasta, ja kohdistuiko johonkin lapseen muita vähemmän...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riihinen, Tiina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95390
_version_ 1828193031440826368
author Riihinen, Tiina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riihinen, Tiina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riihinen, Tiina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riihinen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien katseen kohdistamista alle 3-vuotiaiden lapsiryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tasapuolisesti varhaiskasvatuksen opettajat katsoivat kutakin ryhmänsä lasta, ja kohdistuiko johonkin lapseen muita vähemmän katseita. Lisäksi selvitettiin sitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat perustelivat katseensa kohdistamista. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Herkin Silmin -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto koostuu määrällisestä silmänliikelasien avulla kuvatusta videoaineistosta sekä laadullisesta RTA- ja teemahaastatteluaineistosta. Tutkimukseen osallistui kolme alle 3-vuotiaiden ryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka pitivät silmänliikelaseja päässään ohjatun toiminnan ja vapaan leikin aikana. Lapsia oli paikalla kerrallaan 4–6. Lisäksi kutakin varhaiskasvatuksen opettajaa haastateltiin kaksi kertaa. Tutkimuksen tavoitteen kannalta keskeisenä tuloksena voidaan todeta, ettei selkeästi näkymättömäksi jäänyttä lasta tunnistettu tutkimusaineistosta. Tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat katsoivat keskimääräisesti pisimpään tai lukumäärällisesti eniten lapsia, joita he luonnehtivat haastatteluissa herkästi tulistuviksi, aktiivisiksi tai aikuisen huomiota hakeviksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsen temperamentilla oli vaikutusta siihen, kuinka paljon varhaiskasvatuksen opettaja kohdisti häneen katsettaan. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia silmänliikelasien avulla lapsen ja kasvattajan välistä vuorovaikutusta suuremmassa varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä.
first_indexed 2024-05-31T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihinen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-31T06:02:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-31T06:02:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95390", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien katseen kohdistamista alle 3-vuotiaiden lapsiryhmiss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka tasapuolisesti varhaiskasvatuksen opettajat katsoivat kutakin\nryhm\u00e4ns\u00e4 lasta, ja kohdistuiko johonkin lapseen muita v\u00e4hemm\u00e4n katseita. Lis\u00e4ksi selvitettiin sit\u00e4, miten varhaiskasvatuksen opettajat perustelivat katseensa kohdistamista. Tutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Herkin Silmin -tutkimushanketta.\nTutkimuksen aineisto koostuu m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 silm\u00e4nliikelasien avulla kuvatusta videoaineistosta sek\u00e4 laadullisesta RTA- ja teemahaastatteluaineistosta. Tutkimukseen osallistui kolme alle 3-vuotiaiden ryhmiss\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka pitiv\u00e4t silm\u00e4nliikelaseja p\u00e4\u00e4ss\u00e4\u00e4n ohjatun toiminnan ja vapaan leikin aikana. Lapsia oli paikalla kerrallaan 4\u20136. Lis\u00e4ksi kutakin varhaiskasvatuksen opettajaa haastateltiin kaksi kertaa.\nTutkimuksen tavoitteen kannalta keskeisen\u00e4 tuloksena voidaan todeta, ettei selke\u00e4sti n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi j\u00e4\u00e4nytt\u00e4 lasta tunnistettu tutkimusaineistosta. Tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat katsoivat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti pisimp\u00e4\u00e4n tai lukum\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti eniten lapsia, joita he luonnehtivat haastatteluissa herk\u00e4sti tulistuviksi, aktiivisiksi tai aikuisen huomiota hakeviksi. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 lapsen temperamentilla oli vaikutusta siihen, kuinka paljon varhaiskasvatuksen opettaja kohdisti h\u00e4neen katsettaan. \nJatkossa olisi mielenkiintoista tutkia silm\u00e4nliikelasien avulla lapsen ja kasvattajan v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta suuremmassa varhaiskasvatuksen lapsiryhm\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-31T06:02:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-31T06:02:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4kym\u00e4t\u00f6n lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katseen kohdistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4kym\u00e4t\u00f6n lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405314153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katseenseuranta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95390
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60edb675-9a7f-47a1-9a11-b281c299a5da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405314153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riihinen, Tiina Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä näkymätön lapsi katseen kohdistaminen Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 katseenseuranta temperamentti varhaiskasvatus vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatuksen opettajat
title Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
title_full Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
title_fullStr Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
title_full_unstemmed Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
title_short Näkymätön lapsi
title_sort näkymätön lapsi varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3 vuotiaiden lapsiryhmässä
title_sub varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
title_txtP Näkymätön lapsi : varhaiskasvatuksen opettajan katseen kohdistaminen alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä
topic näkymätön lapsi katseen kohdistaminen Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 katseenseuranta temperamentti varhaiskasvatus vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus katseen kohdistaminen katseenseuranta lapset (ikäryhmät) näkymätön lapsi temperamentti varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405314153
work_keys_str_mv AT riihinentiina näkymätönlapsivarhaiskasvatuksenopettajankatseenkohdistaminenalle3vuotiaidenlapsir