Behind my back pakko-oireisen häiriön kuvaus Svante Gullichsenin valokuvissa

Tässä tutkielmassa analysoidaan, miten Svante Gullichsen kuvaa pakko-oireista häiriötä hänen valokuvateoksissaan biografisen kuva-analyysin avulla. Aineistona on Gullichsenin kolmesta eri kokoelmasta valitut kolme valokuvateosta sekä yksi kuvapari: Crossing the Rubicon I & II (2020), To the Core...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyvönen, Erika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95389
Description
Summary:Tässä tutkielmassa analysoidaan, miten Svante Gullichsen kuvaa pakko-oireista häiriötä hänen valokuvateoksissaan biografisen kuva-analyysin avulla. Aineistona on Gullichsenin kolmesta eri kokoelmasta valitut kolme valokuvateosta sekä yksi kuvapari: Crossing the Rubicon I & II (2020), To the Core (2021), Halfway There (2022) ja Minute/Lifetime (2022). Analyysin apuna hyödynnetään Gullichsenin omia verkkosivuja ja hänestä tehtyjä haastatteluja sekä kirjallisuutta pakko-oireiseen häiriöön liittyen. Tutkielman lopussa pohditaan näitä erilaisia elementtejä, joita Gullichsen käyttää tuodakseen esiin erilaisia tunteita ja hänen matkaansa pakko-oireisein häiriön kanssa. Gullichsen kuvaa pakko-oireista häiriötä teoksissaan erilaisin elementein, tuoden esille sen erilaisia tunteita ja vaikutuksia. Teoksissa nähdään luonnon suuri vaikutus teoksien tunnelmaan ja kuinka esimerkiksi vesi toimii yhtenä tärkeänä elementtinä näissä teoksissa. Suoraan teoksista ei pysty huomaamaan, että ne kertovat taiteilijan matkasta pakko-oireisen häiriön kanssa, vaan ne vaativat katsojaa tutustumaan teoksiin ja taiteilijaan tarkemmin. Teoksien nimet tuovat myös tätä matkaa esille, esimerkiksi teos Halfway There kuvaa matkan puoliväliä sisällöltään ja sen nimi tuo tämän myös esille. Kaikki nämä elementit auttavat hyvin kokoamaan kuvaa Gullichsenin matkasta pakko-oireisen häiriön parissa