Auf dem grünen Weg multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa

Yritysten viestintä ja vastuullisuus ovat lisääntyneet kasvavissa määrin digitalisaation, ihmisten ympäristötietoisuuden ja erinäisten ympäristöön liittyvien säännöksien myötä. Täten myös yritysten keinot esittäytyä vihreinä toimijoina ja luoda vihreää yrityskuvaa muun muassa viherpesun kautta on li...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Elvira
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95364
_version_ 1826225748317306880
author Korhonen, Elvira
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Elvira Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Elvira Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Elvira
datasource_str_mv jyx
description Yritysten viestintä ja vastuullisuus ovat lisääntyneet kasvavissa määrin digitalisaation, ihmisten ympäristötietoisuuden ja erinäisten ympäristöön liittyvien säännöksien myötä. Täten myös yritysten keinot esittäytyä vihreinä toimijoina ja luoda vihreää yrityskuvaa muun muassa viherpesun kautta on lisääntynyt. Toisaalta myös kuluttajien vaatimukset sekä kriittisyys yritysten vihreitä toimia kohtaan on kasvanut. Tämä maisterintutkielma käsittelee kielellisten retoristen ja argumentatiivisten keinojen käyttöä kestävässä yritysviestinnässä Deutsche Bahnin ja Lufthansan verkkosivustoilla. Deutsche Bahn ja Lufthansa tekevät yhteistyötä keskenään, mutta toimivat myös kilpailijoina Saksan johtavina lento- ja junaliikenteen kuljetusyrityksinä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä kielellisiä retorisia ja argumentatiivisia keinoja Deutsche Bahn ja Lufthansa käyttävät nettisivuillaan kestävyyteen liittyen, kuinka visuaaliset keinot tukevat kielellisiä keinoja, sekä minkälaisia yhtenäisyyksiä ja eroja nettisivujen välillä on havaittavissa. Kestävän yritysviestinnän tarkastelu kielellisestä näkökulmasta on merkittävää, sillä viestinnän kautta yritykset pyrkivät vakuuttamaan kuluttajat toimistaan, sekä niiden kestävyydestä. Kielellisiä retorisia ja argumentatiivisia keinoja nimettiin tutkielman puitteissa yhteensä yksitoista kappaletta, joista kuusi oli yhteneviä ja viisi eriäviä kielellisiä keinoja. Visuaaliset tehokeinot tukivat pääosin kielellisiä keinoja. Kumpikin yritys hyödynsi vaikuttamiskeinoja kyseisillä nettisivuilla viestiäkseen toimiensa kestävyydestä kuluttajille, sekä esittääkseen itsensä kestävänä toimijana. Lisäksi joidenkin kielellisten keinojen kohdalla ilmeni myös muita kielellisiä ja visuaalisia tehokeinoja, jotka tukivat argumentaatiota. Yhteneväiset kielelliset tehokeino olivat: luvut, tunteisiin vetoaminen, luettelointi, tulevaisuuden painottaminen, me-pronominin ja toimintaverbien käyttö. Lisäksi toimijuuden korostaminen esiintyi useissa kohdissa kummallakin nettisivulla. Toisistaan eroavia tutkimuksessa nimettyjä kielellisiä keinoja olivat Deutsche Bahnin viestinnässä toisto, sitaatit ja analogia, ja Lufthansan sivulla ilmenneet sanonnat ja vertailu.
first_indexed 2024-05-30T20:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Elvira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-30T07:11:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-30T07:11:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95364", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yritysten viestint\u00e4 ja vastuullisuus ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet kasvavissa m\u00e4\u00e4rin digitalisaation, ihmisten ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuuden ja erin\u00e4isten ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvien s\u00e4\u00e4nn\u00f6ksien my\u00f6t\u00e4. T\u00e4ten my\u00f6s yritysten keinot esitt\u00e4yty\u00e4 vihrein\u00e4 toimijoina ja luoda vihre\u00e4\u00e4 yrityskuvaa muun muassa viherpesun kautta on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Toisaalta my\u00f6s kuluttajien vaatimukset sek\u00e4 kriittisyys yritysten vihreit\u00e4 toimia kohtaan on kasvanut. \n \nT\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma k\u00e4sittelee kielellisten retoristen ja argumentatiivisten keinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kest\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yritysviestinn\u00e4ss\u00e4 Deutsche Bahnin ja Lufthansan verkkosivustoilla. Deutsche Bahn ja Lufthansa tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n, mutta toimivat my\u00f6s kilpailijoina Saksan johtavina lento- ja junaliikenteen kuljetusyrityksin\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 kielellisi\u00e4 retorisia ja argumentatiivisia keinoja Deutsche Bahn ja Lufthansa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t nettisivuillaan kest\u00e4vyyteen liittyen, kuinka visuaaliset keinot tukevat kielellisi\u00e4 keinoja, sek\u00e4 \nmink\u00e4laisia yhten\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja nettisivujen v\u00e4lill\u00e4 on havaittavissa. Kest\u00e4v\u00e4n yritysviestinn\u00e4n tarkastelu kielellisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 viestinn\u00e4n kautta yritykset pyrkiv\u00e4t vakuuttamaan kuluttajat toimistaan, sek\u00e4 niiden kest\u00e4vyydest\u00e4. \n \nKielellisi\u00e4 retorisia ja argumentatiivisia keinoja nimettiin tutkielman puitteissa yhteens\u00e4 yksitoista kappaletta, joista kuusi oli yhtenevi\u00e4 ja viisi eri\u00e4vi\u00e4 kielellisi\u00e4 keinoja. Visuaaliset tehokeinot tukivat p\u00e4\u00e4osin kielellisi\u00e4 keinoja. Kumpikin yritys hy\u00f6dynsi vaikuttamiskeinoja kyseisill\u00e4 nettisivuilla viesti\u00e4kseen toimiensa kest\u00e4vyydest\u00e4 kuluttajille, sek\u00e4 esitt\u00e4\u00e4kseen itsens\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n\u00e4 toimijana. Lis\u00e4ksi joidenkin kielellisten keinojen kohdalla ilmeni my\u00f6s muita kielellisi\u00e4 ja visuaalisia tehokeinoja, jotka tukivat argumentaatiota. Yhtenev\u00e4iset kielelliset tehokeino \nolivat: luvut, tunteisiin vetoaminen, luettelointi, tulevaisuuden painottaminen, me-pronominin ja toimintaverbien k\u00e4ytt\u00f6. Lis\u00e4ksi toimijuuden korostaminen esiintyi useissa kohdissa kummallakin nettisivulla. Toisistaan eroavia tutkimuksessa nimettyj\u00e4 kielellisi\u00e4 keinoja olivat Deutsche Bahnin viestinn\u00e4ss\u00e4 toisto, sitaatit ja analogia, ja Lufthansan sivulla ilmenneet sanonnat ja vertailu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-30T07:11:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-30T07:11:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "argumentaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "retoriset keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "argumentaatiokeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CSR", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Deutsche Bahn", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lufthansa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Auf dem gr\u00fcnen Weg : multimodale Diskursanalyse \u00fcber die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405304127", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viherpesu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95364
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29db8e9b-5d3b-4fa3-a8ba-ef13f9237b7d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405304127.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Elvira Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa argumentaatio retoriset keinot argumentaatiokeinot CSR Deutsche Bahn Lufthansa German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri 308 diskurssianalyysi multimodaalisuus retoriikka saksan kieli viherpesu yritysviestintä
title Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
title_full Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
title_fullStr Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
title_full_unstemmed Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
title_short Auf dem grünen Weg
title_sort auf dem grünen weg multimodale diskursanalyse über die unternehmenskommunikation zur nachhaltigkeit auf den websites der deutschen bahn und der lufthansa
title_sub multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
title_txtP Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
topic argumentaatio retoriset keinot argumentaatiokeinot CSR Deutsche Bahn Lufthansa German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri 308 diskurssianalyysi multimodaalisuus retoriikka saksan kieli viherpesu yritysviestintä
topic_facet 308 CSR Deutsche Bahn German Language and Culture Lufthansa Saksan kieli ja kulttuuri argumentaatio argumentaatiokeinot diskurssianalyysi multimodaalisuus retoriikka retoriset keinot saksan kieli viherpesu yritysviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95364 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304127
work_keys_str_mv AT korhonenelvira aufdemgrunenwegmultimodalediskursanalyseuberdieunternehmenskommunikationzurnachha