Varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen mahdollisuuksia ja haasteita kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta

Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten varhaiskasvatuslain uudistuksen jälkeistä kolmitasoist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Knuters, Nina, Järvilinna, Pirjo
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95360
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten varhaiskasvatuslain uudistuksen jälkeistä kolmitasoista tukea on kentällä tulkittu ja toteutettu. Tutkimusaineisto koostui kahdenkymmenen haastateltavan vastauksista. Valitsimme VakaTuki –hankkeen valmiista aineistosta varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat informanteiksemme. Haastateltavat olivat eri puolilta Suomea, eri kokoisista kunnista ja edustivat sekä kunnallista että yksityistä varhaiskasvatusta. Haastattelurungosta poimimme kolmitasoista tukea käsittelevät vastaukset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen kolmitasoisessa tuessa nähtiin enemmän haasteita kuin mahdollisuuksia, haasteet painottuivat hallintoon ja resursseihin liittyviin asioihin. Kolmitasoisen tuen toteuttamisessa tuli erityisesti kunnallisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta esiin monia mahdollisuuksia, kuten aiempaa nopeampi tuen aloittaminen jo varhaisessa vaiheessa. Tuen tarpeen koettiin tulevan lakiuudistuksen myötä paremmin esiin ja hallintopäätösprosessin tekevän tuen toteuttamisesta näkyvämpää ja sitouttavampaa. Toisaalta hallinnolliset menettelyt nähtiin kankeina prosesseina ja tuen tasojen määrittelyt koettiin haastavina. Yleinen tuki esiintyi useissa vastauksissa hämmennystä herättävänä. Erilaiset käytänteet kunnissa eriarvoistivat lapsen asemaa tuen saamisessa, erityisesti yksityinen varhaiskasvatus koki yhdenvertaisuuden haastavana kunnalliseen varhaiskasvatuspalveluun nähden.