Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kodin matematiikkaympäristö ja lapsen matematiikan taidot ovat yhteydessä lapsen matematiikkakiinnostukseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, voidaanko toisen luokan matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojanperä, Ida
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95351
_version_ 1826225718100492288
author Ojanperä, Ida
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ojanperä, Ida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ojanperä, Ida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ojanperä, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kodin matematiikkaympäristö ja lapsen matematiikan taidot ovat yhteydessä lapsen matematiikkakiinnostukseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, voidaanko toisen luokan matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa matematiikkakiinnostuksen kehitystä toiselta luokalta kolmannelle. Samalla tarkasteltiin sitä, voidaanko toisen luokan matematiikkakiinnostuksen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa matematiikan taitojen kehitystä toiselta luokalta kolmannelle. Tässä tutkimuksessa kodin matematiikkaympäristöä tarkasteltiin erikseen formaalin ja informaalin oppimisympäristön avulla. Tutkimusaineisto koostuu vanhemmille osoitetuista kyselyistä, joista tässä tutkielmassa käytettiin ainoastaan vanhempien itsearvioita matemaattisiin tehtäviin osallistumisesta. Lisäksi aineisto koostuu lasten toisella ja kolmannella luokalla tekemien taitotestien pistemääristä sekä matematiikkaan liittyvän kiinnostuksen itsearvioinneista. Kodin matematiikkaympäristön sekä lasten matematiikan taitojen ja kiinnostuksen välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimien avulla. Vastattaessa toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen, käytettiin askeltavaa regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että mitä paremmat matematiikan taidot lapsella oli, sitä korkeampi kiinnostus hänellä oli matematiikkaa kohtaan. Ennustettaessa kolmannen luokan matematiikan taitoja ja matematiikkakiinnostusta, havaittiin, että toisen luokan matematiikan taidot ennustivat vahvemmin kiinnostusta kuin kiinnostus taitoja. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että toisen ja kolmannen luokan oppilaiden matemaattisten taitojen ja matematiikkakiinnostuksen kannalta kodin matematiikkaympäristöllä ei ole vahvaa merkitystä. Tämä saattaa johtua siitä, että kyseisessä iässä koululla on suurempi merkitys kiinnostuksen herättämisessä ja matematiikan taitojen kartuttamisessa.
first_indexed 2024-05-30T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojanper\u00e4, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-30T06:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-30T06:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95351", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6 ja lapsen matematiikan taidot ovat yhteydess\u00e4 lapsen matematiikkakiinnostukseen. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, voidaanko toisen luokan matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6n avulla ennustaa matematiikkakiinnostuksen kehityst\u00e4 toiselta luokalta kolmannelle. Samalla tarkasteltiin sit\u00e4, voidaanko toisen luokan matematiikkakiinnostuksen ja kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6n avulla ennustaa matematiikan taitojen kehityst\u00e4 toiselta luokalta kolmannelle. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 tarkasteltiin erikseen formaalin ja informaalin oppimisymp\u00e4rist\u00f6n avulla.\n\nTutkimusaineisto koostuu vanhemmille osoitetuista kyselyist\u00e4, joista t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytettiin ainoastaan vanhempien itsearvioita matemaattisiin teht\u00e4viin osallistumisesta. Lis\u00e4ksi aineisto koostuu lasten toisella ja kolmannella luokalla tekemien taitotestien pistem\u00e4\u00e4rist\u00e4 sek\u00e4 matematiikkaan liittyv\u00e4n kiinnostuksen itsearvioinneista. Kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 lasten matematiikan taitojen ja kiinnostuksen v\u00e4list\u00e4\nyhteytt\u00e4 tarkasteltiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimien avulla. Vastattaessa toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen, k\u00e4ytettiin askeltavaa regressioanalyysia.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 paremmat matematiikan taidot lapsella oli, sit\u00e4 korkeampi kiinnostus h\u00e4nell\u00e4 oli matematiikkaa kohtaan. Ennustettaessa kolmannen luokan matematiikan taitoja ja matematiikkakiinnostusta, havaittiin, ett\u00e4 toisen luokan matematiikan taidot ennustivat vahvemmin kiinnostusta kuin kiinnostus taitoja. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 toisen ja kolmannen luokan oppilaiden matemaattisten taitojen ja matematiikkakiinnostuksen kannalta kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 ei ole vahvaa merkityst\u00e4. T\u00e4m\u00e4 saattaa johtua siit\u00e4, ett\u00e4 kyseisess\u00e4 i\u00e4ss\u00e4 koululla on suurempi merkitys kiinnostuksen her\u00e4tt\u00e4misess\u00e4 ja matematiikan taitojen kartuttamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-30T06:47:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-30T06:47:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikkakiinnostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaali oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formaali oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaymp\u00e4rist\u00f6n yhteys matematiikkakiinnostukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405304114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95351
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f8b71791-9aee-445a-8674-15ba552d94fd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405304114.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojanperä, Ida Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen matematiikkakiinnostus kodin matematiikkaympäristö informaali oppimisympäristö formaali oppimisympäristö Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 matematiikka matemaattiset taidot opetus koti oppiminen oppimisympäristö alakoulu
title Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
title_full Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
title_fullStr Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
title_full_unstemmed Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
title_short Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
title_sort matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
title_txtP Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
topic matematiikkakiinnostus kodin matematiikkaympäristö informaali oppimisympäristö formaali oppimisympäristö Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 matematiikka matemaattiset taidot opetus koti oppiminen oppimisympäristö alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu formaali oppimisympäristö informaali oppimisympäristö kodin matematiikkaympäristö koti matemaattiset taidot matematiikka matematiikkakiinnostus opetus oppiminen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95351 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304114
work_keys_str_mv AT ojanperäida matematiikantaitojenjakodinmatematiikkaympäristönyhteysmatematiikkakiinnostukseen