Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa

Tässä etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten jäsenyyden rakentumista varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen kohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti hallitaan yhteisön jäsenten kuulumista ja kuulumattomuutta. Tutkimusaineisto k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkonen, Vilma
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95350
_version_ 1826225699240804352
author Kokkonen, Vilma
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokkonen, Vilma Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokkonen, Vilma Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokkonen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten jäsenyyden rakentumista varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen kohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti hallitaan yhteisön jäsenten kuulumista ja kuulumattomuutta. Tutkimusaineisto koostui TUIKKU-hankeen havainnointiaineiston videoaineistosta, joka kerättiin huhtikuussa 2022 eräästä varhaiskasvatusryhmästä. Aineistoksi valikoitui kaksi vuorovaikutusepisodia, joista ensimmäisessä lapset rakensivat yhteistä kotileikkiä päiväkodin sisällä kasvattajan poisollessa. Toisessa lapset leikkivät ulkona hiekkalaatikolla, missä kasvattaja puuttui lasten väliseen vuorovaikutukseen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntämällä multimodaalista keskusteluanalyysia ja sen tukena jäsenkategoria-analyysia. Aineistosta havaittiin multimodaalisia vuorovaikutuksen resursseja, joita lapset ja kasvattajat käyttivät rakentaessaan vuorovaikutuksen rajoja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka kolmen lapsen leikissä kaksi lasta muodostivat sisäryhmän, jonka ulkopuolelle he kategorisoivat yhden lapsen. Ensimmäisessä episodissa tunnistettiin kehollisia resursseja, joita käytettiin yhden lapsen etäännyttämiseen vuorovaikutuksessa. Toisessa episodissa lapset käyttivät opettajan puuttumista vuorovaikutukseen resurssinaan tuomitessaan yhden jäsenen moraalin rikkomisesta. Tulosten perusteella vuorovaikutuksen rajoja käytettiin ulkopuolisuuden osoittamiseen ja sitä kautta jäsenyyden rakentamiseen varhaiskasvatuksen institutionaalisessa kontekstissa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sev\u00f3n, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-30T06:46:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-30T06:46:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusik\u00e4isten\nlasten j\u00e4senyyden rakentumista varhaiskasvatusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen\nkohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti hallitaan yhteis\u00f6n j\u00e4senten kuulumista ja kuulumattomuutta.\nTutkimusaineisto koostui TUIKKU-hankeen havainnointiaineiston videoaineistosta, joka ker\u00e4ttiin huhtikuussa 2022 er\u00e4\u00e4st\u00e4 varhaiskasvatusryhm\u00e4st\u00e4. Aineistoksi valikoitui kaksi vuorovaikutusepisodia, joista ensimm\u00e4isess\u00e4 lapset rakensivat yhteist\u00e4 kotileikki\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin sis\u00e4ll\u00e4 kasvattajan poisollessa. Toisessa\nlapset leikkiv\u00e4t ulkona hiekkalaatikolla, miss\u00e4 kasvattaja puuttui lasten v\u00e4liseen\nvuorovaikutukseen.\nAineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 multimodaalista\nkeskusteluanalyysia ja sen tukena j\u00e4senkategoria-analyysia. Aineistosta havaittiin multimodaalisia vuorovaikutuksen resursseja, joita lapset ja kasvattajat k\u00e4yttiv\u00e4t rakentaessaan vuorovaikutuksen rajoja.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka kolmen lapsen leikiss\u00e4 kaksi lasta\nmuodostivat sis\u00e4ryhm\u00e4n, jonka ulkopuolelle he kategorisoivat yhden lapsen. Ensimm\u00e4isess\u00e4 episodissa tunnistettiin kehollisia resursseja, joita k\u00e4ytettiin yhden\nlapsen et\u00e4\u00e4nnytt\u00e4miseen vuorovaikutuksessa. Toisessa episodissa lapset k\u00e4yttiv\u00e4t opettajan puuttumista vuorovaikutukseen resurssinaan tuomitessaan yhden\nj\u00e4senen moraalin rikkomisesta. Tulosten perusteella vuorovaikutuksen rajoja\nk\u00e4ytettiin ulkopuolisuuden osoittamiseen ja sit\u00e4 kautta j\u00e4senyyden rakentamiseen varhaiskasvatuksen institutionaalisessa kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-30T06:46:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-30T06:46:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Etnometodologinen tarkastelu lasten j\u00e4senyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405304113", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnometodologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95350
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58487705-24ca-444d-9f07-8cde348eb94e\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202405304113.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Vilma Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa Special Education Erityispedagogiikka 101 vuorovaikutus varhaiskasvatus keskustelunanalyysi etnometodologia yhteisöllisyys
title Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
title_full Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
title_short Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
title_sort etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
title_txtP Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
topic Special Education Erityispedagogiikka 101 vuorovaikutus varhaiskasvatus keskustelunanalyysi etnometodologia yhteisöllisyys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education etnometodologia keskustelunanalyysi varhaiskasvatus vuorovaikutus yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405304113
work_keys_str_mv AT kokkonenvilma etnometodologinentarkastelulastenjäsenyydenrakentumisestavarhaiskasvatuksessa