Summary: | Tässä etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusikäisten
lasten jäsenyyden rakentumista varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen
kohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti hallitaan yhteisön jäsenten kuulumista ja kuulumattomuutta.
Tutkimusaineisto koostui TUIKKU-hankeen havainnointiaineiston videoaineistosta, joka kerättiin huhtikuussa 2022 eräästä varhaiskasvatusryhmästä. Aineistoksi valikoitui kaksi vuorovaikutusepisodia, joista ensimmäisessä lapset rakensivat yhteistä kotileikkiä päiväkodin sisällä kasvattajan poisollessa. Toisessa
lapset leikkivät ulkona hiekkalaatikolla, missä kasvattaja puuttui lasten väliseen
vuorovaikutukseen.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntämällä multimodaalista
keskusteluanalyysia ja sen tukena jäsenkategoria-analyysia. Aineistosta havaittiin multimodaalisia vuorovaikutuksen resursseja, joita lapset ja kasvattajat käyttivät rakentaessaan vuorovaikutuksen rajoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka kolmen lapsen leikissä kaksi lasta
muodostivat sisäryhmän, jonka ulkopuolelle he kategorisoivat yhden lapsen. Ensimmäisessä episodissa tunnistettiin kehollisia resursseja, joita käytettiin yhden
lapsen etäännyttämiseen vuorovaikutuksessa. Toisessa episodissa lapset käyttivät opettajan puuttumista vuorovaikutukseen resurssinaan tuomitessaan yhden
jäsenen moraalin rikkomisesta. Tulosten perusteella vuorovaikutuksen rajoja
käytettiin ulkopuolisuuden osoittamiseen ja sitä kautta jäsenyyden rakentamiseen varhaiskasvatuksen institutionaalisessa kontekstissa.
|