Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön

Työnantajabrändäyksen merkitys on kasvanut jatkuvasti ja organisaatioiden välillä kilpailu osaavista työntekijöistä voimistuu koko ajan. Työnantajabrän-däyksen perustavoitteena on edistää potentiaalisten ja työnantajalle sopivien työntekijöiden hakemista yritykseen, sekä sitouttaa työnantajabrändiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Muhonen, Siru
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95332
_version_ 1826225678396162048
author Muhonen, Siru
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Muhonen, Siru Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Muhonen, Siru Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Muhonen, Siru
datasource_str_mv jyx
description Työnantajabrändäyksen merkitys on kasvanut jatkuvasti ja organisaatioiden välillä kilpailu osaavista työntekijöistä voimistuu koko ajan. Työnantajabrän-däyksen perustavoitteena on edistää potentiaalisten ja työnantajalle sopivien työntekijöiden hakemista yritykseen, sekä sitouttaa työnantajabrändiin sopi-vat työntekijät yritykseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sitä, mitä tekijöitä tulee ottaa organisaatioissa huomioon työnantajabrändäykseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida työnantajabrändäyksen ammattilaisten ajatuksia siitä, miten työnantajabrändiä rakennetaan ja ylläpidetään. Tutkimuksessa pyrittiin vastamaan tutkimuskysymykseen siitä, mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon organisaation työnantajabrändäyksessä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteu-tettiin asiantuntijahaastatteluilla. Haastateltavien valinta koettiin tutkimuk-sen kannalta erityisen merkitykselliseksi, ja haastateltavat pyrittiin valitse-maan suhteellisen suurista organisaatioista, joiden tämänhetkinen työnanta-jamielikuva on hyvä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla seitsemältä eri organisaatiolta, joissa haastateltavat henkilöt työskentelivät työnantajabrändäyksen parissa. Tutkimukseen osallistuvat organisaatiot oli-vat tietoisesti panostaneet ja onnistuneet työnantajabrändityössä. Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, ja erityisesti organisaatiobrändin ja työntekijäkokemuksen rooli työnantajabrändin taustalla korostui tutkimustu-loksissa. Tulosten mukaan työnantajabrändäyksen merkitys organisaatioissa on koko ajan kasvanut ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa, johtuen esimer-kiksi muuttuneista työelämän toiveista sekä demografisista tekijöistä. Tulos-ten mukaan, työnantajabrändiä rakennettaessa ja johdettaessa tärkeimmiksi asioiksi nousivat esimerkiksi organisaatiokulttuurin sanoittaminen ja työelä-män todellisuuden tunteminen, sekä näistä viestiminen oikeille kohderyhmil-le.
first_indexed 2024-05-29T20:05:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muhonen, Siru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-29T11:57:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-29T11:57:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen merkitys on kasvanut jatkuvasti ja organisaatioiden v\u00e4lill\u00e4 kilpailu osaavista ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4 voimistuu koko ajan. Ty\u00f6nantajabr\u00e4n-d\u00e4yksen perustavoitteena on edist\u00e4\u00e4 potentiaalisten ja ty\u00f6nantajalle sopivien ty\u00f6ntekij\u00f6iden hakemista yritykseen, sek\u00e4 sitouttaa ty\u00f6nantajabr\u00e4ndiin sopi-vat ty\u00f6ntekij\u00e4t yritykseen.\r\n T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sit\u00e4, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tulee ottaa organisaatioissa huomioon ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ykseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen ammattilaisten ajatuksia siit\u00e4, miten ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi\u00e4 rakennetaan ja yll\u00e4pidet\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa pyrittiin vastamaan tutkimuskysymykseen siit\u00e4, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 tulee ottaa huomioon organisaation ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksess\u00e4. \r\n Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteu-tettiin asiantuntijahaastatteluilla. Haastateltavien valinta koettiin tutkimuk-sen kannalta erityisen merkitykselliseksi, ja haastateltavat pyrittiin valitse-maan suhteellisen suurista organisaatioista, joiden t\u00e4m\u00e4nhetkinen ty\u00f6nanta-jamielikuva on hyv\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla seitsem\u00e4lt\u00e4 eri organisaatiolta, joissa haastateltavat henkil\u00f6t ty\u00f6skenteliv\u00e4t ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen parissa. Tutkimukseen osallistuvat organisaatiot oli-vat tietoisesti panostaneet ja onnistuneet ty\u00f6nantajabr\u00e4ndity\u00f6ss\u00e4. \r\n Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, ja erityisesti organisaatiobr\u00e4ndin ja ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksen rooli ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin taustalla korostui tutkimustu-loksissa. Tulosten mukaan ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4yksen merkitys organisaatioissa on koko ajan kasvanut ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa, johtuen esimer-kiksi muuttuneista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n toiveista sek\u00e4 demografisista tekij\u00f6ist\u00e4. Tulos-ten mukaan, ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi\u00e4 rakennettaessa ja johdettaessa t\u00e4rkeimmiksi asioiksi nousivat esimerkiksi organisaatiokulttuurin sanoittaminen ja ty\u00f6el\u00e4-m\u00e4n todellisuuden tunteminen, sek\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 viestiminen oikeille kohderyhmil-le.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-05-29T11:57:42Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-29T11:57:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys organisaatioissa: Ammattilaisten n\u00e4k\u00f6kulmia ty\u00f6nantajabr\u00e4ndity\u00f6h\u00f6n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405294095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95332
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce9e1412-47d2-46fe-a7ee-46a5acfa0e4f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405294095.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Muhonen, Siru Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön Markkinointi Marketing
title Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
title_full Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
title_fullStr Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
title_full_unstemmed Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
title_short Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
title_sort työnantajabrändäys organisaatioissa ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
title_txtP Työnantajabrändäys organisaatioissa: Ammattilaisten näkökulmia työnantajabrändityöhön
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405294095
work_keys_str_mv AT muhonensiru työnantajabrändäysorganisaatioissaammattilaistennäkökulmiatyönantajabrändityöhön