Yhteenveto: | Työnantajabrändäyksen merkitys on kasvanut jatkuvasti ja organisaatioiden välillä kilpailu osaavista työntekijöistä voimistuu koko ajan. Työnantajabrän-däyksen perustavoitteena on edistää potentiaalisten ja työnantajalle sopivien työntekijöiden hakemista yritykseen, sekä sitouttaa työnantajabrändiin sopi-vat työntekijät yritykseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sitä, mitä tekijöitä tulee ottaa organisaatioissa huomioon työnantajabrändäykseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida työnantajabrändäyksen ammattilaisten ajatuksia siitä, miten työnantajabrändiä rakennetaan ja ylläpidetään. Tutkimuksessa pyrittiin vastamaan tutkimuskysymykseen siitä, mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon organisaation työnantajabrändäyksessä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteu-tettiin asiantuntijahaastatteluilla. Haastateltavien valinta koettiin tutkimuk-sen kannalta erityisen merkitykselliseksi, ja haastateltavat pyrittiin valitse-maan suhteellisen suurista organisaatioista, joiden tämänhetkinen työnanta-jamielikuva on hyvä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla seitsemältä eri organisaatiolta, joissa haastateltavat henkilöt työskentelivät työnantajabrändäyksen parissa. Tutkimukseen osallistuvat organisaatiot oli-vat tietoisesti panostaneet ja onnistuneet työnantajabrändityössä.
Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, ja erityisesti organisaatiobrändin ja työntekijäkokemuksen rooli työnantajabrändin taustalla korostui tutkimustu-loksissa. Tulosten mukaan työnantajabrändäyksen merkitys organisaatioissa on koko ajan kasvanut ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa, johtuen esimer-kiksi muuttuneista työelämän toiveista sekä demografisista tekijöistä. Tulos-ten mukaan, työnantajabrändiä rakennettaessa ja johdettaessa tärkeimmiksi asioiksi nousivat esimerkiksi organisaatiokulttuurin sanoittaminen ja työelä-män todellisuuden tunteminen, sekä näistä viestiminen oikeille kohderyhmil-le.
|