Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on käytettävissä epätyypillisinä aikoina järjestettävässä esiopet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehmonen, Soile
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95289
_version_ 1828193030966870016
author Lehmonen, Soile
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehmonen, Soile Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehmonen, Soile Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehmonen, Soile
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on käytettävissä epätyypillisinä aikoina järjestettävässä esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi selvitettiin, miten tukea tarvitsevaa esioppilasta tuetaan iltaisin ja viikonloppuisin. Aiempaa tutkimusta aiheesta on vielä vähän, minkä vuoksi tämä tutkimus tuo lisää tietoa lapsen tukemisesta epätyypillisinä aikoina. Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Tutkimukseen osallistui 28 vuorohoidossa työskentelevää varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen ja kahden eri verkkokyselyn avulla, jotka toteutettiin vuosina 2021 ja 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasta tuetaan sekä vuorohoidon esiopetuksessa että täydentävässä varhaiskasvatuksessa pedagogisen, rakenteellisen ja hoidollisen tuen mukaisesti. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lasta tuetaan näiden tukimuotojen sisällä yksilöllisesti ja lisäksi lapsen hyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota, vanhempien epäsäännöllisen työn luonteesta vuoksi. Lisäksi tulosten perusteella ilmenee, että on kuntakohtaisia eroja tukimuotojen toteuttamisessa iltaisin ja viikonloppuisin, mikä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan tuen toteutumisen näkökulmasta katsottuna.
first_indexed 2024-09-11T08:53:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehmonen, Soile", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-29T05:46:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-29T05:46:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4ss\u00e4 varhaiskasvatuksessa \nvuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on \nk\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 ep\u00e4tyypillisin\u00e4 aikoina j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4ss\u00e4 esiopetuksessa ja t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4ss\u00e4 varhaiskasvatuksessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvitettiin, miten tukea tarvitsevaa \nesioppilasta tuetaan iltaisin ja viikonloppuisin. Aiempaa tutkimusta aiheesta on \nviel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n, mink\u00e4 vuoksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo lis\u00e4\u00e4 tietoa lapsen tukemisesta ep\u00e4tyypillisin\u00e4 aikoina.\nTutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Tutkimukseen osallistui 28 \nvuorohoidossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelujen ja kahden eri verkkokyselyn avulla, jotka toteutettiin vuosina 2021 ja 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 teema-analyysilla.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 lasta tuetaan sek\u00e4 vuorohoidon esiopetuksessa ett\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4ss\u00e4 varhaiskasvatuksessa pedagogisen, rakenteellisen ja hoidollisen tuen mukaisesti. Tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 \nlasta tuetaan n\u00e4iden tukimuotojen sis\u00e4ll\u00e4 yksil\u00f6llisesti ja lis\u00e4ksi lapsen hyvinvointiin kiinnitet\u00e4\u00e4n erityist\u00e4 huomiota, vanhempien ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen ty\u00f6n luonteesta vuoksi. Lis\u00e4ksi tulosten perusteella ilmenee, ett\u00e4 on kuntakohtaisia eroja \ntukimuotojen toteuttamisessa iltaisin ja viikonloppuisin, mik\u00e4 asettaa lapset \neriarvoiseen asemaan tuen toteutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-29T05:46:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-29T05:46:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4kemyksi\u00e4 esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405294054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95289
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:36Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82ca99c0-7c79-4a81-9bd9-a5bbd27bf7b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405294054.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehmonen, Soile Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus esiopetus vuorohoito tukeminen tukimuodot
title Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
title_full Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
title_short Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
title_sort varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
title_txtP Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
topic Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus esiopetus vuorohoito tukeminen tukimuodot
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus tukeminen tukimuodot varhaiskasvatus vuorohoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95289 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405294054
work_keys_str_mv AT lehmonensoile varhaiskasvatuksenhenkilöstönnäkemyksiäesioppilaantuentoteutumisestavuorohoidossa