Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on käytettävissä epätyypillisinä aikoina järjestettävässä esiopet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehmonen, Soile
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95289
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on käytettävissä epätyypillisinä aikoina järjestettävässä esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi selvitettiin, miten tukea tarvitsevaa esioppilasta tuetaan iltaisin ja viikonloppuisin. Aiempaa tutkimusta aiheesta on vielä vähän, minkä vuoksi tämä tutkimus tuo lisää tietoa lapsen tukemisesta epätyypillisinä aikoina. Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Tutkimukseen osallistui 28 vuorohoidossa työskentelevää varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen ja kahden eri verkkokyselyn avulla, jotka toteutettiin vuosina 2021 ja 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasta tuetaan sekä vuorohoidon esiopetuksessa että täydentävässä varhaiskasvatuksessa pedagogisen, rakenteellisen ja hoidollisen tuen mukaisesti. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lasta tuetaan näiden tukimuotojen sisällä yksilöllisesti ja lisäksi lapsen hyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota, vanhempien epäsäännöllisen työn luonteesta vuoksi. Lisäksi tulosten perusteella ilmenee, että on kuntakohtaisia eroja tukimuotojen toteuttamisessa iltaisin ja viikonloppuisin, mikä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan tuen toteutumisen näkökulmasta katsottuna.