Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa

Tässä tutkielmassa analysoidaan kahden suomi toisena kielenä -oppikirjan dialogeja. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaista puhekieltä kirjoissa esitetään aikuisille kielenoppijoille. Tavoitteena on luoda katsaus yleisimmin esiintyvistä puhekielen piirteistä. Aikuisten kielenoppijoiden mahd...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuosmanen, Pinja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95288
_version_ 1826225807856500736
author Kuosmanen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuosmanen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuosmanen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuosmanen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa analysoidaan kahden suomi toisena kielenä -oppikirjan dialogeja. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaista puhekieltä kirjoissa esitetään aikuisille kielenoppijoille. Tavoitteena on luoda katsaus yleisimmin esiintyvistä puhekielen piirteistä. Aikuisten kielenoppijoiden mahdollisuudet käyttää suomen kieltä muualla kuin institutionaalisissa keskustelutilanteissa ovat harvinaisempia kuin lapsilla ja nuorilla, joten on mielekästä tutkia juuri aikuisille kielenoppijoille kohdennettua puhekielen opetusta. Tutkimuskysymyksiksi muotoutui tavoitteen mukaisesti kaksi kysymystä: 1. Millä keinoin oppikirjat pyrkivät rakentamaan dialogeja mallintamaan autenttisia keskusteluja? 2. Mitkä puhekielen piirteet korostuvat? Tutkimuksen teoria pohjaa sosiokulttuuriseen lähestymistapaan ja funktionaaliseen kieli- ja kielenoppimiskäsitykseen, jossa kieli nähdään vuorovaikutuksessa kehittyvänä. Näin ollen keskustelutilanteita mallintavat dialogit itsessään esittävät mallia vuorovaikutuksessa esiintyville rakenteille ja tilanteiselle kielenkäytölle. Tutkielman aineiston dialogit on valittu Oma Suomi 2- ja No niin! 1-oppikirjoista. Kuusi oppikirjadialogia on valittu niin, että ne tuovat esille sekä formaalin että epäformaalin tilanteen kielenkäyttöä. Menetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jolla on luotu aineiston sisältöä tiivistävät yläluokat. Ensimmäisessä yläluokassa käsiteltävät dialogipartikkelit kuvataan niiden yleisimmin käytettyjen funktioiden avulla. Toiseen yläluokkaan kuuluvat kaikki muut aineistossa esiintyneet yleiskielestä poikkeavat ilmaukset, ja niiden funktioksi ilmeni puhekielisen vaikutelman luominen. Tutkimuksessa selvisi, että dialogeissa esiintyy kahden yläluokan alle sijoittuvat puhekielisyden ilmiöt: dialogipartikkelit ja puhekielistä vaikutelmaa luovat puhekielen piirteet. Dialogipartikkelit ja muut puhekieliset piirteet esiintyvät dialogeissa pääosin puhekielistä vaikutelmaa luomassa, vaikka eräässä dialogissa dialogipartikkeleilla pyrittiin opettamaan keskustelussa reagoimista.
first_indexed 2024-05-29T20:05:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuosmanen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-29T05:45:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-29T05:45:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95288", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa analysoidaan kahden suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjan dialogeja. Tutkimuksessa \npyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaista puhekielt\u00e4 kirjoissa esitet\u00e4\u00e4n aikuisille kielenoppijoille. Tavoitteena on \nluoda katsaus yleisimmin esiintyvist\u00e4 puhekielen piirteist\u00e4. Aikuisten kielenoppijoiden mahdollisuudet \nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suomen kielt\u00e4 muualla kuin institutionaalisissa keskustelutilanteissa ovat harvinaisempia kuin \nlapsilla ja nuorilla, joten on mielek\u00e4st\u00e4 tutkia juuri aikuisille kielenoppijoille kohdennettua puhekielen \nopetusta. Tutkimuskysymyksiksi muotoutui tavoitteen mukaisesti kaksi kysymyst\u00e4:\n1. Mill\u00e4 keinoin oppikirjat pyrkiv\u00e4t rakentamaan dialogeja mallintamaan autenttisia keskusteluja?\n2. Mitk\u00e4 puhekielen piirteet korostuvat? \nTutkimuksen teoria pohjaa sosiokulttuuriseen l\u00e4hestymistapaan ja funktionaaliseen kieli- ja kielenoppimisk\u00e4sitykseen, jossa kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksessa kehittyv\u00e4n\u00e4. N\u00e4in ollen keskustelutilanteita \nmallintavat dialogit itsess\u00e4\u00e4n esitt\u00e4v\u00e4t mallia vuorovaikutuksessa esiintyville rakenteille ja tilanteiselle \nkielenk\u00e4yt\u00f6lle. \nTutkielman aineiston dialogit on valittu Oma Suomi 2- ja No niin! 1-oppikirjoista. Kuusi oppikirjadialogia on valittu niin, ett\u00e4 ne tuovat esille sek\u00e4 formaalin ett\u00e4 ep\u00e4formaalin tilanteen kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4. \nMenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jolla on luotu aineiston sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 tiivist\u00e4v\u00e4t \nyl\u00e4luokat. Ensimm\u00e4isess\u00e4 yl\u00e4luokassa k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4t dialogipartikkelit kuvataan niiden yleisimmin k\u00e4ytettyjen funktioiden avulla. Toiseen yl\u00e4luokkaan kuuluvat kaikki muut aineistossa esiintyneet yleiskielest\u00e4 \npoikkeavat ilmaukset, ja niiden funktioksi ilmeni puhekielisen vaikutelman luominen. \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 dialogeissa esiintyy kahden yl\u00e4luokan alle sijoittuvat puhekielisyden \nilmi\u00f6t: dialogipartikkelit ja puhekielist\u00e4 vaikutelmaa luovat puhekielen piirteet. Dialogipartikkelit ja \nmuut puhekieliset piirteet esiintyv\u00e4t dialogeissa p\u00e4\u00e4osin puhekielist\u00e4 vaikutelmaa luomassa, vaikka \ner\u00e4\u00e4ss\u00e4 dialogissa dialogipartikkeleilla pyrittiin opettamaan keskustelussa reagoimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-29T05:45:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-29T05:45:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4 -oppikirjojen dialogit puhekielt\u00e4 opettamassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405294053", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhekieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95288
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a38471a-1209-402c-bef3-c57d249af146\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405294053.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuosmanen, Pinja Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä puhekieli oppikirjat
title Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
title_full Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
title_fullStr Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
title_full_unstemmed Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
title_short Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
title_sort suomi toisena kielenä oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
title_txtP Suomi toisena kielenä -oppikirjojen dialogit puhekieltä opettamassa
topic Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä puhekieli oppikirjat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli oppikirjat puhekieli suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95288 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405294053
work_keys_str_mv AT kuosmanenpinja suomitoisenakielenäoppikirjojendialogitpuhekieltäopettamassa