Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys alakoulun oppilaiden kokemuksia

Tutkin maisterintutkielmassani alakoulun oppilaiden kokemuksia joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun oppilailla on joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Lisäksi selvitin, mitkä asiat vaikuttavat alakoulun oppilaiden kokemuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarikoski, Aliisa
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Music, Art and Culture Studies, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95284
_version_ 1828193030960578560
author Saarikoski, Aliisa
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarikoski, Aliisa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarikoski, Aliisa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarikoski, Aliisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani alakoulun oppilaiden kokemuksia joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun oppilailla on joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Lisäksi selvitin, mitkä asiat vaikuttavat alakoulun oppilaiden kokemuksiin elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä koulun joulujuhlassa. Musiikkielämyksiä sekä musiikkia ja yhteisöllisyyttä on tutkittu paljon sekä ammattimuusikoiden, kuuntelijoiden, esiintyjien että musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Sen sijaan koulun juhlien näkökulmasta elämyksellisyyttä ja yhteisöllisyyttä on tutkittu hyvin vähän. Tämän tutkimuksen keskiössä olivat oppilaiden omakohtaiset kokemukset, minkä vuoksi tutkimusstrategia oli fenomenologinen. Haastattelin neljää viidesluokkalaista ja kolmea kuudesluokkalaista keskisuomalaisen yhtenäiskoulun oppilasta. Haastattelut toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna tutkimuskoululla. Litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu musiikkielämyksiin ja musiikin elämyksellisyyteen liittyvästä tutkimuksesta sekä musiikin yhteisöllisyyteen liittyvästä tutkimuksesta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että musiikki saa ihmisessä aikaan monenlaisia kokonaisvaltaisia elämyksellisiä kokemuksia ja että musiikki yhdistää ihmisiä niin pienissä kuin myös suurissa ryhmissä. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että koulun toimintakulttuurin muodostumisella on tärkeä rooli koulun juhlien yhteisöllisyydelle. Tulokset osoittavat, että oppilaat kokevat joulujuhlan pääasiassa elämykselliseksi ja yhteisöllisyyttä lisääväksi osaksi koulun toimintaa. Keskeisimpiä tekijöitä elämyksellisyyden taustalla olivat yhteislaulu, poikkeavat soittimet, näyttävät esitykset sekä esiintymisvarmuus. Yhteisöllisyyden kokemusten taustalla keskeisimpinä vaikuttivat yhteislaulu, esiintyminen ryhmän kanssa sekä oppilaiden toimiminen aktiivisessa roolissa. Keskeinen havainto tutkimukseni kannalta oli se, että oppilaiden kokemusmaailmassa yhteisöllisyys ja elämyksellisyys ovat vuorovaikutuksessa ja yhteydessä toisiinsa.
first_indexed 2024-05-29T20:05:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Eeva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Stolp, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikoski, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarikoski, Aliisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-29T05:37:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-29T05:37:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani alakoulun oppilaiden kokemuksia joulujuhlan el\u00e4myksellisyydest\u00e4 ja yhteis\u00f6llisyydest\u00e4. Selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun oppilailla on joulujuhlan el\u00e4myksellisyydest\u00e4 ja yhteis\u00f6llisyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitin, mitk\u00e4 asiat vaikuttavat alakoulun oppilaiden kokemuksiin el\u00e4myksellisyydest\u00e4 ja yhteis\u00f6llisyydest\u00e4 koulun joulujuhlassa. Musiikkiel\u00e4myksi\u00e4 sek\u00e4 musiikkia ja yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 on tutkittu paljon sek\u00e4 ammattimuusikoiden, kuuntelijoiden, esiintyjien ett\u00e4 musiikkikasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sen sijaan koulun juhlien n\u00e4k\u00f6kulmasta el\u00e4myksellisyytt\u00e4 ja yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 olivat oppilaiden omakohtaiset kokemukset, mink\u00e4 vuoksi tutkimusstrategia oli fenomenologinen. Haastattelin nelj\u00e4\u00e4 viidesluokkalaista ja kolmea kuudesluokkalaista keskisuomalaisen yhten\u00e4iskoulun oppilasta. Haastattelut toteutettiin kahtena ryhm\u00e4haastatteluna tutkimuskoululla. Litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisesti. \nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu musiikkiel\u00e4myksiin ja musiikin el\u00e4myksellisyyteen liittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta sek\u00e4 musiikin yhteis\u00f6llisyyteen liittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 musiikki saa ihmisess\u00e4 aikaan monenlaisia kokonaisvaltaisia el\u00e4myksellisi\u00e4 kokemuksia ja ett\u00e4 musiikki yhdist\u00e4\u00e4 ihmisi\u00e4 niin pieniss\u00e4 kuin my\u00f6s suurissa ryhmiss\u00e4. Aiemmat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 koulun toimintakulttuurin muodostumisella on t\u00e4rke\u00e4 rooli koulun juhlien yhteis\u00f6llisyydelle. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaat kokevat joulujuhlan p\u00e4\u00e4asiassa el\u00e4mykselliseksi ja yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4ksi osaksi koulun toimintaa. Keskeisimpi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 el\u00e4myksellisyyden taustalla olivat yhteislaulu, poikkeavat soittimet, n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t esitykset sek\u00e4 esiintymisvarmuus. Yhteis\u00f6llisyyden kokemusten taustalla keskeisimpin\u00e4 vaikuttivat yhteislaulu, esiintyminen ryhm\u00e4n kanssa sek\u00e4 oppilaiden toimiminen aktiivisessa roolissa. Keskeinen havainto tutkimukseni kannalta oli se, ett\u00e4 oppilaiden kokemusmaailmassa yhteis\u00f6llisyys ja el\u00e4myksellisyys ovat vuorovaikutuksessa ja yhteydess\u00e4 toisiinsa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-29T05:37:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-29T05:37:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulujuhlat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Joulujuhlan el\u00e4myksellisyys ja yhteis\u00f6llisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405294049", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myksellisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95284
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb87bc99-6174-4cc5-bbe2-8fd447d7ee0e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405294049.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarikoski, Aliisa Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia koulujuhlat Music Education Musiikkikasvatus 3052 yhteisöllisyys musiikkikasvatus oppilaat elämyksellisyys alakoulu
title Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
title_full Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
title_fullStr Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
title_full_unstemmed Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
title_short Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys
title_sort joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys alakoulun oppilaiden kokemuksia
title_sub alakoulun oppilaiden kokemuksia
title_txtP Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
topic koulujuhlat Music Education Musiikkikasvatus 3052 yhteisöllisyys musiikkikasvatus oppilaat elämyksellisyys alakoulu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu elämyksellisyys koulujuhlat musiikkikasvatus oppilaat yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95284 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405294049
work_keys_str_mv AT saarikoskialiisa joulujuhlanelämyksellisyysjayhteisöllisyysalakoulunoppilaidenkokemuksia