Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia opettajat kokevat tarvitsevansa monikielisessä ympäristössä työskennellessään ja miten luokanopettajakoulutus on tarjonnut valmiuksia monikielisessä ympäristössä työskentelemiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia toiveita opettajilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pöytäkivi, Vilma, Herranen, Viivi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95252
_version_ 1826225692292939776
author Pöytäkivi, Vilma Herranen, Viivi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pöytäkivi, Vilma Herranen, Viivi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pöytäkivi, Vilma Herranen, Viivi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pöytäkivi, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia opettajat kokevat tarvitsevansa monikielisessä ympäristössä työskennellessään ja miten luokanopettajakoulutus on tarjonnut valmiuksia monikielisessä ympäristössä työskentelemiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia toiveita opettajilla oli luokanopettajakoulutusta kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksesta viimeisen viiden vuoden aikana valmistunutta henkilöä, jotka toimivat tutkimuksen aikana opetustyössä. Tutkittavien ammattinimike vaihteli luokanopettajasta erityisopettajaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat opettajien kokevan tärkeiksi viisi valmiutta monikielisessä ympäristössä työskennellessään. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että koulutus ei tarjonnut valmiuksia monikielisessä ympäristössä työskentelyyn. Johtopäätöksissä todettiin, että opettajat eivät välttämättä tunnista valmiuksia, jonka vuoksi opettajankoulutuksen olisi hyvä lisätä monikielisyyden ja kielitietoisuuden käsittelyä konkretian sekä käytännöllisyyden kautta.
first_indexed 2024-05-28T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kajander, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yt\u00e4kivi, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Herranen, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-28T08:20:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-28T08:20:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia valmiuksia opettajat kokevat tarvitsevansa monikielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n ja miten luokanopettajakoulutus on tarjonnut valmiuksia monikielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6skentelemiseen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisia toiveita opettajilla oli luokanopettajakoulutusta kohtaan.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksesta viimeisen viiden vuoden aikana valmistunutta henkil\u00f6\u00e4, jotka toimivat tutkimuksen aikana opetusty\u00f6ss\u00e4. Tutkittavien ammattinimike vaihteli luokanopettajasta erityisopettajaan.\nTutkimuksen tulokset osoittivat opettajien kokevan t\u00e4rkeiksi viisi valmiutta monikielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 koulutus ei tarjonnut valmiuksia monikielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6skentelyyn. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 todettiin, ett\u00e4 opettajat eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tunnista valmiuksia, jonka vuoksi opettajankoulutuksen olisi hyv\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 monikielisyyden ja kielitietoisuuden k\u00e4sittely\u00e4 konkretian sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-28T08:20:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-28T08:20:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405284015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95252
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c21e821-f6ac-487c-8caa-a5437dbcef96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405284015.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöytäkivi, Vilma Herranen, Viivi Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 kielitietoinen opetus ja kasvatus opettajankoulutus monikielisyys luokanopettajat koulutus
title Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
title_full Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
title_fullStr Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
title_full_unstemmed Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
title_short Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
title_sort vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
title_txtP Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 kielitietoinen opetus ja kasvatus opettajankoulutus monikielisyys luokanopettajat koulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielitietoinen opetus ja kasvatus koulutus luokanopettajat monikielisyys opettajankoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95252 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405284015
work_keys_str_mv AT pöytäkivivilma vastavalmistuneidenopettajienkokemuksiamonikielisessäympäristössätoimimisenvalmiu