Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia monikielisessä ympäristössä toimimisen valmiuksista ja koulutuksesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia opettajat kokevat tarvitsevansa monikielisessä ympäristössä työskennellessään ja miten luokanopettajakoulutus on tarjonnut valmiuksia monikielisessä ympäristössä työskentelemiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia toiveita opettajilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pöytäkivi, Vilma, Herranen, Viivi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95252
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia opettajat kokevat tarvitsevansa monikielisessä ympäristössä työskennellessään ja miten luokanopettajakoulutus on tarjonnut valmiuksia monikielisessä ympäristössä työskentelemiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia toiveita opettajilla oli luokanopettajakoulutusta kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto koostui puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksesta viimeisen viiden vuoden aikana valmistunutta henkilöä, jotka toimivat tutkimuksen aikana opetustyössä. Tutkittavien ammattinimike vaihteli luokanopettajasta erityisopettajaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat opettajien kokevan tärkeiksi viisi valmiutta monikielisessä ympäristössä työskennellessään. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että koulutus ei tarjonnut valmiuksia monikielisessä ympäristössä työskentelyyn. Johtopäätöksissä todettiin, että opettajat eivät välttämättä tunnista valmiuksia, jonka vuoksi opettajankoulutuksen olisi hyvä lisätä monikielisyyden ja kielitietoisuuden käsittelyä konkretian sekä käytännöllisyyden kautta.