Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa laadullinen tutkimus

Musiikkikasvatuksen yhtenä toimintatapana varhaiskasvatuksessa on instrumentteihin tutustuminen. Musiikin ja instrumenttien merkitys on suuri varhaiskasvatuksessa, mutta instrumenttien roolia ei vielä tunneta hyvin. Tavoitteena oli selvittää instrumenttien roolia varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Savolainen, Aino, Pohjoisvirta, Venla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95251
_version_ 1828193196308430848
author Savolainen, Aino Pohjoisvirta, Venla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Aino Pohjoisvirta, Venla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Aino Pohjoisvirta, Venla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Musiikkikasvatuksen yhtenä toimintatapana varhaiskasvatuksessa on instrumentteihin tutustuminen. Musiikin ja instrumenttien merkitys on suuri varhaiskasvatuksessa, mutta instrumenttien roolia ei vielä tunneta hyvin. Tavoitteena oli selvittää instrumenttien roolia varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimusote oli laadullinen ja tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä jakamalla verkkokyselyä varhaiskasvatuksen opettajille maaliskuussa 2024. Kaksi kunnan päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa osallistui Teamsin välityksellä haastatteluihin, ja verkkokyselyyn osallistui 7 opettajaa. Verkkokyselyä jaettiin sosiaalisen median ryhmään ja omille tuttaville. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja kaikki vastaukset analysoitiin yhdessä, sillä kysymykset olivat haastattelussa ja kyselyssä samat. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat näkivät musiikin tärkeänä ja suhtautuivat siihen positiivisesti. Opettajien innokkuus musiikkikasvatusta ja instrumenttien käyttämistä kohtaan vaihtelivat, ja instrumentteja oli eri tavoin saatavilla heidän yksiköissään. Opettajat kertoivat käyttävänsä lasten kanssa pääsääntöisesti kehosoittimia, itsetehtyjä soittimia sekä rytmisoittimia. Opettajat kertoivat mahdollistavansa lasten vapaata tutustumista ja kokeilemista eri instrumentteihin ja he hyödyntävät eri työvälineitä, kuten Youtubea. Instrumentteihin tutustumisessa merkittäviksi asioiksi nostettiin esimerkiksi säännöllisyys ja positiiviset kokemukset, mutta myös rajoittavia tekijöitä ilmeni, kuten kasvattajan oma osaaminen ja resurssit.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjoisvirta, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-28T08:18:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-28T08:18:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95251", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikkikasvatuksen yhten\u00e4 toimintatapana varhaiskasvatuksessa on instrumentteihin tutustuminen. Musiikin ja instrumenttien merkitys on suuri varhaiskasvatuksessa, mutta instrumenttien roolia ei viel\u00e4 tunneta hyvin. Tavoitteena \noli selvitt\u00e4\u00e4 instrumenttien roolia varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa.\nTutkimusote oli laadullinen ja tutkimus toteutettiin haastattelemalla sek\u00e4 \njakamalla verkkokysely\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajille maaliskuussa 2024.\nKaksi kunnan p\u00e4iv\u00e4kodissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa osallistui Teamsin v\u00e4lityksell\u00e4 haastatteluihin, ja verkkokyselyyn osallistui 7 opettajaa.\nVerkkokysely\u00e4 jaettiin sosiaalisen median ryhm\u00e4\u00e4n ja omille tuttaville. Analyysimenetelm\u00e4ksi valikoitui aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja kaikki vastaukset \nanalysoitiin yhdess\u00e4, sill\u00e4 kysymykset olivat haastattelussa ja kyselyss\u00e4 samat.\nTutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat n\u00e4kiv\u00e4t musiikin \nt\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja suhtautuivat siihen positiivisesti. Opettajien innokkuus musiikkikasvatusta ja instrumenttien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 kohtaan vaihtelivat, ja instrumentteja oli \neri tavoin saatavilla heid\u00e4n yksik\u00f6iss\u00e4\u00e4n. Opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 lasten \nkanssa p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti kehosoittimia, itsetehtyj\u00e4 soittimia sek\u00e4 rytmisoittimia.\nOpettajat kertoivat mahdollistavansa lasten vapaata tutustumista ja kokeilemista \neri instrumentteihin ja he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t eri ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4, kuten Youtubea. Instrumentteihin tutustumisessa merkitt\u00e4viksi asioiksi nostettiin esimerkiksi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisyys ja positiiviset kokemukset, mutta my\u00f6s rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 ilmeni, kuten \nkasvattajan oma osaaminen ja resurssit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-28T08:18:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-28T08:18:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvattaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405284014", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95251
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0bbed8a6-a6f8-4f16-906d-1805722131ea\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405284014.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Aino Pohjoisvirta, Venla Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus musiikkikasvattaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 soittimet varhaiskasvatus musiikkikasvatus
title Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa laadullinen tutkimus
title_sub laadullinen tutkimus
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus
topic musiikkikasvattaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 soittimet varhaiskasvatus musiikkikasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus musiikkikasvattaja musiikkikasvatus soittimet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95251 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405284014
work_keys_str_mv AT savolainenaino varhaiskasvatuksenopettajienkäsityksiämusiikkiinstrumentteihintutustumisestavarha