NoSQL-tietokannat MMO-pelinkehityksessä

Tiedonhallintaa ja tietokantoja ei tyypillisesti pidetä merkittävinä tai edes tarpeellisina perinteisessä videopelinkehityksessä, mutta massiivisissa monen pelaajan verkkopeleissä eli MMO-peleissä pelaajat jakavat yhteisen pysyvän pelimaailman, jonka ylläpitoon tarvitaan tietokannan hallintajärjeste...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lempeä, Juuso
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95249
Kuvaus
Yhteenveto:Tiedonhallintaa ja tietokantoja ei tyypillisesti pidetä merkittävinä tai edes tarpeellisina perinteisessä videopelinkehityksessä, mutta massiivisissa monen pelaajan verkkopeleissä eli MMO-peleissä pelaajat jakavat yhteisen pysyvän pelimaailman, jonka ylläpitoon tarvitaan tietokannan hallintajärjestelmää. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa pyrittiin selvittämään, miten NoSQL-tietokantoja voidaan hyödyntää MMO-pelinkehityksessä, ja olisivatko ne perinteisiä relaatiotietokantoja parempi vaihtoehto MMO-arkkitehtuurissa. Tutkielmassa käsitellyn kirjallisuuden perusteella NoSQL-tietokannat vaikuttavat lupaavilta MMO-pelinkehityksessä. Data management and databases are not typically considered significant or even necessary in traditional video game development, but in Massively Multiplayer Online Games (MMOGs) players share a persistent game world, which requires the use of a database management system. This literature review aimed to discover how NoSQL databases can be utilised in MMOG development and whether they would be a better alternative than traditional relational databases for MMOG architecture. The literature reviewed for this Bachelor’s thesis indicates that NoSQL databases seem promising in MMOG development.