Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin

Kuluttajat ovat nykyään yhä huolestuneempia ympäristön tilasta, mikä on kasvattanut heidän kiinnostustaan kestävyyttä ja kestävämpää elämäntyyliä kohtaan. Tämä näkyy myös matkailualalla, jossa kestävä matkailu kiinnostaa yhä useampia. Kestävyystietoisuuden kasvun myötä matkailutoimijat voivat saavut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kahilaluoma, Hanna
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95246
_version_ 1826225640297201665
author Kahilaluoma, Hanna
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kahilaluoma, Hanna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kahilaluoma, Hanna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kahilaluoma, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Kuluttajat ovat nykyään yhä huolestuneempia ympäristön tilasta, mikä on kasvattanut heidän kiinnostustaan kestävyyttä ja kestävämpää elämäntyyliä kohtaan. Tämä näkyy myös matkailualalla, jossa kestävä matkailu kiinnostaa yhä useampia. Kestävyystietoisuuden kasvun myötä matkailutoimijat voivat saavuttaa merkittäviä hyötyjä viestimällä kestävyydestään, mutta monilla toi-mijoilla on vielä vaikeuksia toteuttaa kestävyysviestintää tehokkaasti. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sitä, miten ekologinen kestävyys näkyy matkailualalla ja miten matkailijat suhtautuvat kestävistä ve-tovoimatekijöistä kertovaan kestävyysviestintään. Tutkimuksen aineisto kerät-tiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla, joihin osallistui 11 kes-tävyydestä kiinnostunutta matkailijaa, ja analysoitiin teoriasidonnaista sisäl-lönanalyysiä hyödyntäen keväällä 2024. Haastatteluissa kartoitettiin matkaili-joiden näkemyksiä kestävästä matkailusta sekä analysoitiin kahdeksaa Visit Jyväskylä Regionin Instagram-julkaisua, jotka esittelivät Keski-Suomen kestä-viä vetovoimatekijöitä. Tulokset osoittivat, että matkailijat ymmärsivät kestävän matkailun käsitteen hyvin yhdenmukaisesti, sisältäen mm. luonnon ja paikallisten ihmisten kunni-oittamisen. Julkaisujen perusteella Keski-Suomi miellettiin kauniiksi ja puh-taaksi luontokohteeksi, jonka kestävyys kuitenkin herätti ristiriitaisia ajatuksia, eikä sen koettu erottuvan muista Suomen luontokohteista. Matkailijoihin veto-si eritysesti julkaisujen tunnelmallisuus ja samaistuttavuus, mutta kestävyys-viestintään toivottiin lisää konkreettia vinkkejä alueen tarjonnasta, persoonal-lisempaa otetta sekä enemmän tietoa kestävyydestä.
first_indexed 2024-05-28T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kahilaluoma, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-27T17:12:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-27T17:12:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95246", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluttajat ovat nyky\u00e4\u00e4n yh\u00e4 huolestuneempia ymp\u00e4rist\u00f6n tilasta, mik\u00e4 on kasvattanut heid\u00e4n kiinnostustaan kest\u00e4vyytt\u00e4 ja kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntyyli\u00e4 kohtaan. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s matkailualalla, jossa kest\u00e4v\u00e4 matkailu kiinnostaa yh\u00e4 useampia. Kest\u00e4vyystietoisuuden kasvun my\u00f6t\u00e4 matkailutoimijat voivat saavuttaa merkitt\u00e4vi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 viestim\u00e4ll\u00e4 kest\u00e4vyydest\u00e4\u00e4n, mutta monilla toi-mijoilla on viel\u00e4 vaikeuksia toteuttaa kest\u00e4vyysviestint\u00e4\u00e4 tehokkaasti.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella sit\u00e4, miten ekologinen kest\u00e4vyys n\u00e4kyy matkailualalla ja miten matkailijat suhtautuvat kest\u00e4vist\u00e4 ve-tovoimatekij\u00f6ist\u00e4 kertovaan kest\u00e4vyysviestint\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4t-tiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla, joihin osallistui 11 kes-t\u00e4vyydest\u00e4 kiinnostunutta matkailijaa, ja analysoitiin teoriasidonnaista sis\u00e4l-l\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024. Haastatteluissa kartoitettiin matkaili-joiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 matkailusta sek\u00e4 analysoitiin kahdeksaa Visit Jyv\u00e4skyl\u00e4 Regionin Instagram-julkaisua, jotka esitteliv\u00e4t Keski-Suomen kest\u00e4-vi\u00e4 vetovoimatekij\u00f6it\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 matkailijat ymm\u00e4rsiv\u00e4t kest\u00e4v\u00e4n matkailun k\u00e4sitteen hyvin yhdenmukaisesti, sis\u00e4lt\u00e4en mm. luonnon ja paikallisten ihmisten kunni-oittamisen. Julkaisujen perusteella Keski-Suomi miellettiin kauniiksi ja puh-taaksi luontokohteeksi, jonka kest\u00e4vyys kuitenkin her\u00e4tti ristiriitaisia ajatuksia, eik\u00e4 sen koettu erottuvan muista Suomen luontokohteista. Matkailijoihin veto-si eritysesti julkaisujen tunnelmallisuus ja samaistuttavuus, mutta kest\u00e4vyys-viestint\u00e4\u00e4n toivottiin lis\u00e4\u00e4 konkreettia vinkkej\u00e4 alueen tarjonnasta, persoonal-lisempaa otetta sek\u00e4 enemm\u00e4n tietoa kest\u00e4vyydest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-05-27T17:12:06Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-27T17:12:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4n matkailun vetovoimatekij\u00e4t - Matkailijoiden houkuttelu kest\u00e4vyysviestinn\u00e4n keinoin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405274009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95246
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2ccb18e6-3546-44ef-ac96-f11dc803991f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405274009.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kahilaluoma, Hanna Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin Marketing Markkinointi
title Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
title_full Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
title_fullStr Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
title_full_unstemmed Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
title_short Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
title_sort kestävän matkailun vetovoimatekijät matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
title_txtP Kestävän matkailun vetovoimatekijät - Matkailijoiden houkuttelu kestävyysviestinnän keinoin
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95246 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405274009
work_keys_str_mv AT kahilaluomahanna kestävänmatkailunvetovoimatekijätmatkailijoidenhoukuttelukestävyysviestinnänkei