Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisen teknologian käytöstä opetuksessa sekä heidän näkemyksistään tähän liittyvistä pedagogisista ratkaisuista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaiseksi opettajat kokevat osaamisensa älylaitteiden käytön opetuksessa. Tarkoituks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnunen, Hanna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95243
_version_ 1826225695040208896
author Kinnunen, Hanna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kinnunen, Hanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kinnunen, Hanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kinnunen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia digitaalisen teknologian käytöstä opetuksessa sekä heidän näkemyksistään tähän liittyvistä pedagogisista ratkaisuista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaiseksi opettajat kokevat osaamisensa älylaitteiden käytön opetuksessa. Tarkoituksena oli saada tietoa, kuinka opettajat sisällyttävät älylaitteiden käytön opetukseen. Tämän fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen teoreettinen tausta on rakentunut aiempiin tutkimuksiin tutustumalla. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi luokanopettajaa ja erityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta nousi keskeisenä asiana esille, että opettajien kokemukset älylaitteiden käytöstä opetuksessa ovat monimuotoisia ja vaihtelevia. Useimmat opettajat uskoivat älylaitteiden lisäävän oppimisen tehokkuutta ja monipuolisuutta. Tutkimus vahvistaa käsityksen siitä, että opettajien digitaidoilla on vaikutus älylaitteiden käyttämiseen opetuksessa. Tulokset eivät ole yleistettävissä pienen osallistujamäärän vuoksi koskemaan kaikkia opettajia. Tuloksista saa alustavan käsityksen opettajien teknologiaosaamisen ja koulutuksen roolista heidän älylaitteiden käyttämisessä ja kokemuksissa osana opetusta.
first_indexed 2024-05-27T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Autti, Raisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-27T10:27:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-27T10:27:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95243", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia digitaalisen teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa sek\u00e4 heid\u00e4n n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n t\u00e4h\u00e4n liittyvist\u00e4 pedagogisista ratkaisuista. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiseksi opettajat kokevat osaamisensa \u00e4lylaitteiden k\u00e4yt\u00f6n opetuksessa. Tarkoituksena oli saada tietoa,\nkuinka opettajat sis\u00e4llytt\u00e4v\u00e4t \u00e4lylaitteiden k\u00e4yt\u00f6n opetukseen.\nT\u00e4m\u00e4n fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen teoreettinen tausta on\nrakentunut aiempiin tutkimuksiin tutustumalla. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4\noli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi luokanopettajaa ja\nerityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nAineistosta nousi keskeisen\u00e4 asiana esille, ett\u00e4 opettajien kokemukset \u00e4lylaitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa ovat monimuotoisia ja vaihtelevia. Useimmat\nopettajat uskoivat \u00e4lylaitteiden lis\u00e4\u00e4v\u00e4n oppimisen tehokkuutta ja monipuolisuutta.\nTutkimus vahvistaa k\u00e4sityksen siit\u00e4, ett\u00e4 opettajien digitaidoilla on vaikutus \u00e4lylaitteiden k\u00e4ytt\u00e4miseen opetuksessa. Tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 pienen osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi koskemaan kaikkia opettajia. Tuloksista saa alustavan k\u00e4sityksen opettajien teknologiaosaamisen ja koulutuksen roolista heid\u00e4n\n\u00e4lylaitteiden k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 ja kokemuksissa osana opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-27T10:27:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-27T10:27:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erilaiset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4lylaitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia \u00e4lylaitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405274006", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95243
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f900172f-7fd6-4f6c-8514-00b0e9edd284\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405274006.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Hanna Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa erilaiset oppimisympäristöt älylaitteet Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 tieto- ja viestintätekniikka oppimisympäristö digitalisaatio opetusteknologia
title Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
title_full Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
title_fullStr Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
title_short Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
title_sort opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
title_txtP Opettajien kokemuksia älylaitteiden käytöstä opetuksessa
topic erilaiset oppimisympäristöt älylaitteet Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 tieto- ja viestintätekniikka oppimisympäristö digitalisaatio opetusteknologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitalisaatio erilaiset oppimisympäristöt opetusteknologia oppimisympäristö tieto- ja viestintätekniikka älylaitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95243 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405274006
work_keys_str_mv AT kinnunenhanna opettajienkokemuksiaälylaitteidenkäytöstäopetuksessa