Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen

Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ja toisaalta heikentävät varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holmas-Lempinen, Johanna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95237
Description
Summary:Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ja toisaalta heikentävät varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia. Kolmitasoinen tuki on otettu käyttöön varhaiskasvatuksessa 1.8.2022 ja se jaetaan intensiteetin mukaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tämä tuen kolmitasoinen toteuttaminen on tuonut varhaiskasvatuksen opettajien työhön uusia ulottuvuuksia, jotka liittyvät mm. tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen, sekä monialaiseen yhteistyöhön ja kirjaamiseen. Tämän laadullisen, fenomenologisia piirteitä sisältävän tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisen median varhaiskasvatuksen ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi 29 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia vahvistivat yhteistyö muiden toimijoiden kanssa, riittävät resurssit ja omat henkilökohtaiset valmiudet. Vastaavasti minäpystyvyyttä heikensivät resurssien puute, riittämätön moniammatillinen yhteistyö ja puutteet omassa osaamisessa. Tulosten perusteella varhaiskasvattajilla on lähtökohtaisesti myönteinen asenne tuen toteuttamista kohtaa. Tämä antaa luottamusta siihen, että kun minäpystyvyyttä vahvistaviin tekijöihin panostetaan, sitoutuminen varhaiskasvatuksen alalle vahvistuu.