"Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä. Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu ryhmän sosiaalisen rakenteen kautta. Tutkimus on luonteeltaan laad...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vaattovaara, Heta, Kossi, Janita
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95236
_version_ 1826225696230342656
author Vaattovaara, Heta Kossi, Janita
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vaattovaara, Heta Kossi, Janita Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vaattovaara, Heta Kossi, Janita Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vaattovaara, Heta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä. Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu ryhmän sosiaalisen rakenteen kautta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhmä, johon kuului 15 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen aineisto kerättiin kyselomakkeella koko ryhmältä. Vastausten perusteella valittiin kuusi tutkittavaa teemahaastatteluun. Tutkimuksen analyysi suoritettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen teoriapohja rakennettiin sosiaalipsykologian ja psykodynaamisen näkökulman kautta. Sosiaalinen rakenne vaikutti esimerkiksi ryhmän toimintaan, työskentelyyn ja yksilön toimintamahdollisuuksiin. Ryhmään muodostuneet alaryhmät olivat suurin yksittäinen tekijä erilaisten toimintamahdollisuuksien selittäjänä. Yksilön sosiaaliseen asemaan vaikuttivat sosiaalisten suhteiden lisäksi persoonallisuus, aktiivisuus sekä vastuurooli ryhmässä. Sosiaalisen rakenteen luomia haasteita olivat epätasainen vallan ja vastuun jakautuminen, epäselvät roolit työskentelyssä sekä keskustelukulttuurin ja päätöksenteon haasteet. Tutkimus antaa erilaisen näkökulman ryhmien tutkimiseen ja niiden kehittämiseen osana opiskelua
first_indexed 2024-05-27T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vaattovaara, Heta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kossi, Janita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-27T10:12:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-27T10:12:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhm\u00e4n sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemist\u00e4 ryhm\u00e4n ty\u00f6skentelyss\u00e4.\nTutkittavien kokemuksia ryhm\u00e4st\u00e4, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu\nryhm\u00e4n sosiaalisen rakenteen kautta.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhm\u00e4, johon kuului 15 opiskelijaa.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdessa vaiheessa. Ensimm\u00e4inen aineisto ker\u00e4ttiin\nkyselomakkeella koko ryhm\u00e4lt\u00e4. Vastausten perusteella valittiin kuusi tutkittavaa teemahaastatteluun. Tutkimuksen analyysi suoritettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina. Tutkimuksen teoriapohja rakennettiin sosiaalipsykologian ja\npsykodynaamisen n\u00e4k\u00f6kulman kautta.\nSosiaalinen rakenne vaikutti esimerkiksi ryhm\u00e4n toimintaan, ty\u00f6skentelyyn ja yksil\u00f6n toimintamahdollisuuksiin. Ryhm\u00e4\u00e4n muodostuneet alaryhm\u00e4t\nolivat suurin yksitt\u00e4inen tekij\u00e4 erilaisten toimintamahdollisuuksien selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4.\nYksil\u00f6n sosiaaliseen asemaan vaikuttivat sosiaalisten suhteiden lis\u00e4ksi persoonallisuus, aktiivisuus sek\u00e4 vastuurooli ryhm\u00e4ss\u00e4. Sosiaalisen rakenteen luomia\nhaasteita olivat ep\u00e4tasainen vallan ja vastuun jakautuminen, ep\u00e4selv\u00e4t roolit\nty\u00f6skentelyss\u00e4 sek\u00e4 keskustelukulttuurin ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon haasteet. Tutkimus\nantaa erilaisen n\u00e4k\u00f6kulman ryhmien tutkimiseen ja niiden kehitt\u00e4miseen osana\nopiskelua", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-27T10:12:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-27T10:12:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sellanen ilmapiiri, ett\u00e4 kukaan ei taho puhua t\u00e4st\u00e4\u201d : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhm\u00e4n sosiaalisesta rakenteesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405273999", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen rakenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset verkostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95236
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3206f8f5-e90c-49d8-8d27-2f9d42960a02\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405273999.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vaattovaara, Heta Kossi, Janita "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta integraatiokoulutus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 ryhmät opettajankoulutus roolit sosiaalinen rakenne sosiaaliset suhteet pienryhmät opiskelijat ryhmädynamiikka sosiaaliset verkostot
title "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
title_full "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
title_fullStr "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
title_full_unstemmed "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
title_short "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä”
title_sort sellanen ilmapiiri että kukaan ei taho puhua tästä opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
title_sub opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
title_txtP "Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta
topic integraatiokoulutus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 ryhmät opettajankoulutus roolit sosiaalinen rakenne sosiaaliset suhteet pienryhmät opiskelijat ryhmädynamiikka sosiaaliset verkostot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education integraatiokoulutus opettajankoulutus opiskelijat pienryhmät roolit ryhmädynamiikka ryhmät sosiaalinen rakenne sosiaaliset suhteet sosiaaliset verkostot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95236 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405273999
work_keys_str_mv AT vaattovaaraheta sellanenilmapiiriettäkukaaneitahopuhuatästäopettajaopiskelijoidenkokemuksiaryhmä