"Sellanen ilmapiiri, että kukaan ei taho puhua tästä” opettajaopiskelijoiden kokemuksia ryhmän sosiaalisesta rakenteesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä. Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu ryhmän sosiaalisen rakenteen kautta. Tutkimus on luonteeltaan laad...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vaattovaara, Heta, Kossi, Janita
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95236
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä. Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu ryhmän sosiaalisen rakenteen kautta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhmä, johon kuului 15 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen aineisto kerättiin kyselomakkeella koko ryhmältä. Vastausten perusteella valittiin kuusi tutkittavaa teemahaastatteluun. Tutkimuksen analyysi suoritettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen teoriapohja rakennettiin sosiaalipsykologian ja psykodynaamisen näkökulman kautta. Sosiaalinen rakenne vaikutti esimerkiksi ryhmän toimintaan, työskentelyyn ja yksilön toimintamahdollisuuksiin. Ryhmään muodostuneet alaryhmät olivat suurin yksittäinen tekijä erilaisten toimintamahdollisuuksien selittäjänä. Yksilön sosiaaliseen asemaan vaikuttivat sosiaalisten suhteiden lisäksi persoonallisuus, aktiivisuus sekä vastuurooli ryhmässä. Sosiaalisen rakenteen luomia haasteita olivat epätasainen vallan ja vastuun jakautuminen, epäselvät roolit työskentelyssä sekä keskustelukulttuurin ja päätöksenteon haasteet. Tutkimus antaa erilaisen näkökulman ryhmien tutkimiseen ja niiden kehittämiseen osana opiskelua