Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden opettajankoulutuslaitoksen kotiryhmän sosiaalista rakennetta ja sen ilmenemistä ryhmän työskentelyssä.
Tutkittavien kokemuksia ryhmästä, sen toiminnasta ja haasteista on tarkasteltu
ryhmän sosiaalisen rakenteen kautta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhmä, johon kuului 15 opiskelijaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen aineisto kerättiin
kyselomakkeella koko ryhmältä. Vastausten perusteella valittiin kuusi tutkittavaa teemahaastatteluun. Tutkimuksen analyysi suoritettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen teoriapohja rakennettiin sosiaalipsykologian ja
psykodynaamisen näkökulman kautta.
Sosiaalinen rakenne vaikutti esimerkiksi ryhmän toimintaan, työskentelyyn ja yksilön toimintamahdollisuuksiin. Ryhmään muodostuneet alaryhmät
olivat suurin yksittäinen tekijä erilaisten toimintamahdollisuuksien selittäjänä.
Yksilön sosiaaliseen asemaan vaikuttivat sosiaalisten suhteiden lisäksi persoonallisuus, aktiivisuus sekä vastuurooli ryhmässä. Sosiaalisen rakenteen luomia
haasteita olivat epätasainen vallan ja vastuun jakautuminen, epäselvät roolit
työskentelyssä sekä keskustelukulttuurin ja päätöksenteon haasteet. Tutkimus
antaa erilaisen näkökulman ryhmien tutkimiseen ja niiden kehittämiseen osana
opiskelua
|