”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista

Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen. Tutkimus sijoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pasanen, Iida
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95231
_version_ 1826225702475661312
author Pasanen, Iida
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pasanen, Iida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pasanen, Iida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pasanen, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen. Tutkimus sijoittui työelämätutkimuksen kentälle ja toteutettiin energia- alan yrityksen kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja haastattelut toteutettiin kertaluontoisesti etäyhteydellä. Haastatteluihin osallistui yhdeksän organisaation työntekijää eri työtehtävistä ja useasta eri yksiköstä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita yksilön subjektiivisista informaalin työssä oppimisen kokemuksista. Informaali oppiminen ymmärrettiin sosiaalisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, joka perustuu yksilön itseohjautuvaan sekä kokemukselliseen oppimiseen. Tutkimustuloksista havaittiin, että informaali oppiminen on yhteisöllistä sekä itseohjautuvaa, mutta tarvitsee toteutuakseen tukea ja ohjausta. Myönteisen ja luottamuksellisen työilmapiirin koettiin edistävän informaalia työssä oppimista. Epäselvä organisaatiorakenne, kiire, puutteellinen palaute ja tiedon dokumentointi puolestaan haastoivat työssä oppimista. Informaalin oppimisen parannusehdotuksiksi mainittiin panostus yhteisöllisyyden lisäämiseen ja esihenkilöiden tarjoama ohjaus tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka itseohjautuva oppiminen perustuu yksilön vastuuseen, esihenkilöiden tukea ja ohjausta ei tule unohtaa.
first_indexed 2024-05-27T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "B\u00f6\u00f6k, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-27T09:06:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-27T09:06:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia\ninformaalista ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta ja sit\u00e4, millaiset asiat edist\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 haastavat ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia ty\u00f6ntekij\u00e4t kertoivat informaalin oppimisen edist\u00e4miseen liittyen.\nTutkimus sijoittui ty\u00f6el\u00e4m\u00e4tutkimuksen kent\u00e4lle ja toteutettiin energia-\nalan yrityksen kontekstissa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla\nteemahaastatteluilla ja haastattelut toteutettiin kertaluontoisesti et\u00e4yhteydell\u00e4.\nHaastatteluihin osallistui yhdeks\u00e4n organisaation ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 eri ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4 ja\nuseasta eri yksik\u00f6st\u00e4. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita yksil\u00f6n\nsubjektiivisista informaalin ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kokemuksista. Informaali\noppiminen ymm\u00e4rrettiin sosiaalisena ja kontekstisidonnaisena ilmi\u00f6n\u00e4, joka\nperustuu yksil\u00f6n itseohjautuvaan sek\u00e4 kokemukselliseen oppimiseen.\nTutkimustuloksista havaittiin, ett\u00e4 informaali oppiminen on yhteis\u00f6llist\u00e4\nsek\u00e4 itseohjautuvaa, mutta tarvitsee toteutuakseen tukea ja ohjausta. My\u00f6nteisen\nja luottamuksellisen ty\u00f6ilmapiirin koettiin edist\u00e4v\u00e4n informaalia ty\u00f6ss\u00e4\noppimista. Ep\u00e4selv\u00e4 organisaatiorakenne, kiire, puutteellinen palaute ja tiedon\ndokumentointi puolestaan haastoivat ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. Informaalin oppimisen\nparannusehdotuksiksi mainittiin panostus yhteis\u00f6llisyyden lis\u00e4\u00e4miseen ja\nesihenkil\u00f6iden tarjoama ohjaus tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka\nitseohjautuva oppiminen perustuu yksil\u00f6n vastuuseen, esihenkil\u00f6iden tukea ja\nohjausta ei tule unohtaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-27T09:06:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-27T09:06:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOngelmia, joihin ei l\u00f6ydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdess\u00e4\u201d : kohti informaalia ja itseohjautuvaa ty\u00f6ss\u00e4 oppimista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405273995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95231
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63b36503-cb4a-490d-9d4a-4bc05dea05a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405273995.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Iida ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista Adult Education Aikuiskasvatus 102 kokemusoppiminen kvalitatiivinen tutkimus työssäoppiminen työelämä itseohjautuvuus informaali oppiminen
title ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
title_full ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
title_fullStr ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
title_full_unstemmed ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
title_short ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä”
title_sort ongelmia joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
title_sub kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
title_txtP ”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
topic Adult Education Aikuiskasvatus 102 kokemusoppiminen kvalitatiivinen tutkimus työssäoppiminen työelämä itseohjautuvuus informaali oppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus informaali oppiminen itseohjautuvuus kokemusoppiminen kvalitatiivinen tutkimus työelämä työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95231 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405273995
work_keys_str_mv AT pasaneniida ongelmiajoihineilöydykirjoistavastauksiapohdimmeratkaisujayhdessäkohtiinformaaliajai