”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista

Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen. Tutkimus sijoi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pasanen, Iida
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95231
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen. Tutkimus sijoittui työelämätutkimuksen kentälle ja toteutettiin energia- alan yrityksen kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja haastattelut toteutettiin kertaluontoisesti etäyhteydellä. Haastatteluihin osallistui yhdeksän organisaation työntekijää eri työtehtävistä ja useasta eri yksiköstä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita yksilön subjektiivisista informaalin työssä oppimisen kokemuksista. Informaali oppiminen ymmärrettiin sosiaalisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, joka perustuu yksilön itseohjautuvaan sekä kokemukselliseen oppimiseen. Tutkimustuloksista havaittiin, että informaali oppiminen on yhteisöllistä sekä itseohjautuvaa, mutta tarvitsee toteutuakseen tukea ja ohjausta. Myönteisen ja luottamuksellisen työilmapiirin koettiin edistävän informaalia työssä oppimista. Epäselvä organisaatiorakenne, kiire, puutteellinen palaute ja tiedon dokumentointi puolestaan haastoivat työssä oppimista. Informaalin oppimisen parannusehdotuksiksi mainittiin panostus yhteisöllisyyden lisäämiseen ja esihenkilöiden tarjoama ohjaus tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka itseohjautuva oppiminen perustuu yksilön vastuuseen, esihenkilöiden tukea ja ohjausta ei tule unohtaa.