Summary: | Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia
informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen.
Tutkimus sijoittui työelämätutkimuksen kentälle ja toteutettiin energia-
alan yrityksen kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla ja haastattelut toteutettiin kertaluontoisesti etäyhteydellä.
Haastatteluihin osallistui yhdeksän organisaation työntekijää eri työtehtävistä ja
useasta eri yksiköstä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita yksilön
subjektiivisista informaalin työssä oppimisen kokemuksista. Informaali
oppiminen ymmärrettiin sosiaalisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, joka
perustuu yksilön itseohjautuvaan sekä kokemukselliseen oppimiseen.
Tutkimustuloksista havaittiin, että informaali oppiminen on yhteisöllistä
sekä itseohjautuvaa, mutta tarvitsee toteutuakseen tukea ja ohjausta. Myönteisen
ja luottamuksellisen työilmapiirin koettiin edistävän informaalia työssä
oppimista. Epäselvä organisaatiorakenne, kiire, puutteellinen palaute ja tiedon
dokumentointi puolestaan haastoivat työssä oppimista. Informaalin oppimisen
parannusehdotuksiksi mainittiin panostus yhteisöllisyyden lisäämiseen ja
esihenkilöiden tarjoama ohjaus tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka
itseohjautuva oppiminen perustuu yksilön vastuuseen, esihenkilöiden tukea ja
ohjausta ei tule unohtaa.
|