Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteyttä yläkoulun tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja tunneperäisen kouluun kiinnittymisen välistä tutkimusaukkoa. Tutkimuksessa hyö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakamäki, Heidi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95229
_version_ 1828193030923878400
author Hakamäki, Heidi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakamäki, Heidi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakamäki, Heidi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakamäki, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteyttä yläkoulun tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja tunneperäisen kouluun kiinnittymisen välistä tutkimusaukkoa. Tutkimuksessa hyödynnetty aineisto on kerätty osana Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistossa lukutaitoa mitattiin luetun ymmärtämisen ja teknisen lukutaidon testeillä ja tunneperäistä kouluun kiinnittymistä kyselyn avulla. Aineisto koostui 1370 oppilaasta ja se kerättiin vuosina 2010 ja 2014 oppilaiden ollessa kolmannella ja seitsemännellä luokalla. Tutkimuksen analyysit toteutettiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että dyslektikot, hyperlektikot, heikot lukijat ja vähintään ikätasoisesti lukevat eivät eronneet toisistaan siinä, miten he kokevat tunneperäistä kouluun kiinnittymistä (sosiaalista tukea) yleisesti seitsemännellä luokalla. Kuitenkin heikot lukijat kokivat saavansa vähemmän sosiaalista tukea perheeltä kuin muut. Dyslektikko-tytöt kokivat saavansa enemmän sosiaalista tukea perheeltä kuin muut, mutta pojilta vastaavaa eroa ei löytynyt. Pienten erojen vuoksi kaikkien oppilaiden tunneperäisen kouluun kiinnittymisen tukeminen on tärkeää lukutaidosta riippumatta. Heikkojen lukijoiden kokema heikompi perheen tuki nostaa esiin tarpeen selvittää heidän vanhempiensa keinojen riittävyyttä lastensa tukemiseen. Dyslektikko-tyttöjen kokemasta korkeammasta perheen tuesta on mahdollisuus tulosten sattumanvaraisuuteen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakam\u00e4ki, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-27T09:02:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-27T09:02:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteytt\u00e4 yl\u00e4koulun tunneper\u00e4iseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja tunneper\u00e4isen kouluun kiinnittymisen v\u00e4list\u00e4 tutkimusaukkoa. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnetty aineisto on ker\u00e4tty osana Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistossa lukutaitoa mitattiin luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen ja teknisen lukutaidon testeill\u00e4 ja tunneper\u00e4ist\u00e4 kouluun kiinnittymist\u00e4 kyselyn avulla. Aineisto koostui 1370 oppilaasta ja se ker\u00e4ttiin vuosina 2010 ja 2014 oppilaiden ollessa kolmannella ja seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tutkimuksen analyysit toteutettiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 dyslektikot, hyperlektikot, heikot lukijat ja v\u00e4hint\u00e4\u00e4n ik\u00e4tasoisesti lukevat eiv\u00e4t eronneet toisistaan siin\u00e4, miten he kokevat tunneper\u00e4ist\u00e4 kouluun kiinnittymist\u00e4 (sosiaalista tukea) yleisesti seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Kuitenkin heikot lukijat kokivat saavansa v\u00e4hemm\u00e4n sosiaalista tukea perheelt\u00e4 kuin muut. Dyslektikko-tyt\u00f6t kokivat saavansa enemm\u00e4n sosiaalista tukea perheelt\u00e4 kuin muut, mutta pojilta vastaavaa eroa ei l\u00f6ytynyt. Pienten erojen vuoksi kaikkien oppilaiden tunneper\u00e4isen kouluun kiinnittymisen tukeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lukutaidosta riippumatta. Heikkojen lukijoiden kokema heikompi perheen tuki nostaa esiin tarpeen selvitt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n vanhempiensa keinojen riitt\u00e4vyytt\u00e4 lastensa tukemiseen. Dyslektikko-tytt\u00f6jen kokemasta korkeammasta perheen tuesta on mahdollisuus tulosten sattumanvaraisuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-27T09:02:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-27T09:02:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneper\u00e4inen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu sosiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisen haasteiden yhteys tunneper\u00e4iseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten v\u00e4lill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405273993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95229
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/881b1bb5-9906-4189-b206-669110cd8836\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405273993.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakamäki, Heidi Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä tunneperäinen kouluun kiinnittyminen lukemisen haasteet koettu sosiaalinen tuki Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 lukutaito alakoulu yläkoulu sukupuoli
title Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
title_full Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
title_fullStr Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
title_full_unstemmed Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
title_short Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
title_sort lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
title_txtP Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
topic tunneperäinen kouluun kiinnittyminen lukemisen haasteet koettu sosiaalinen tuki Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 lukutaito alakoulu yläkoulu sukupuoli
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu koettu sosiaalinen tuki lukemisen haasteet lukutaito sukupuoli tunneperäinen kouluun kiinnittyminen yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95229 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405273993
work_keys_str_mv AT hakamäkiheidi lukemisenhaasteidenyhteystunneperäiseenkouluunkiinnittymiseenjaerotsukupuoltenväli