Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen

Tässä tutkimuksessa pyritään tarkastelemaan käyttäjien luoman sisällön vaikutusta World of Warcraft -pelissä. Tarkoituksena on myös tutkia miten yhteiskehittäminen hyödyttää sekä peliyrityksiä että itse pelaajia. Yhteiskehittämisellä on enemmän positiivisia vaikutuksia pelin kehittämiseen kuin negat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyväkkä, Maria
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95228
_version_ 1826225807329067008
author Hyväkkä, Maria
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyväkkä, Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyväkkä, Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyväkkä, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa pyritään tarkastelemaan käyttäjien luoman sisällön vaikutusta World of Warcraft -pelissä. Tarkoituksena on myös tutkia miten yhteiskehittäminen hyödyttää sekä peliyrityksiä että itse pelaajia. Yhteiskehittämisellä on enemmän positiivisia vaikutuksia pelin kehittämiseen kuin negatiivisia. Positiivisina vaikutuksina on muun muassa pelin eliniän piteneminen, rahallinen hyöty sekä muokattavuus. Negatiivisia puolia voi olla muun muassa käyttäjien luoman sisällön laillisuus tai eettiset ongelmat. World of Warcraft -peliin yhteiskehittämisen ja käyttäjien luoman sisällön ansiosta on lisätty ominaisuuksia ja yhteiskehittämisestä yleisesti on ollut hyötyä niin pelaajien kuin peliyrityksenkin näkökulmasta katsottuna. This study tries to examine the impact of user-generated content in World of Warcraft. The purpose is also to investigate how co-creation benefits both game companies and the players themselves. Co-creation has more positive effects on game development than negative ones. The positive effects are, among other things, the extension of the game's lifespan, financial benefits and customizability. Negative aspects can include, for example, the legality of user-generated content or ethical problems. Thanks to co-creation and user-generated content, features have been added to the World of Warcraft game, and co-creation in general has been beneficial both from the perspective of the players and the game company.
first_indexed 2024-09-11T08:48:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4kk\u00e4, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-27T09:01:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-27T09:01:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95228", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n tarkastelemaan k\u00e4ytt\u00e4jien luoman sis\u00e4ll\u00f6n vaikutusta World of Warcraft -peliss\u00e4. Tarkoituksena on my\u00f6s tutkia miten yhteiskehitt\u00e4minen hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 peliyrityksi\u00e4 ett\u00e4 itse pelaajia. Yhteiskehitt\u00e4misell\u00e4 on enemm\u00e4n positiivisia vaikutuksia pelin kehitt\u00e4miseen kuin negatiivisia. Positiivisina vaikutuksina on muun muassa pelin elini\u00e4n piteneminen, rahallinen hy\u00f6ty sek\u00e4 muokattavuus. Negatiivisia puolia voi olla muun muassa k\u00e4ytt\u00e4jien luoman sis\u00e4ll\u00f6n laillisuus tai eettiset ongelmat. World of Warcraft -peliin yhteiskehitt\u00e4misen ja k\u00e4ytt\u00e4jien luoman sis\u00e4ll\u00f6n ansiosta on lis\u00e4tty ominaisuuksia ja yhteiskehitt\u00e4misest\u00e4 yleisesti on ollut hy\u00f6ty\u00e4 niin pelaajien kuin peliyrityksenkin n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study tries to examine the impact of user-generated content in World of Warcraft. The purpose is also to investigate how co-creation benefits both game companies and the players themselves. Co-creation has more positive effects on game development than negative ones. The positive effects are, among other things, the extension of the game's lifespan, financial benefits and customizability. Negative aspects can include, for example, the legality of user-generated content or ethical problems. Thanks to co-creation and user-generated content, features have been added to the World of Warcraft game, and co-creation in general has been beneficial both from the perspective of the players and the game company.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-27T09:01:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-27T09:01:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "18", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4jien luoman sis\u00e4ll\u00f6n vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405273992", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "World of Warcraft (peli)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95228
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/901a0b9f-193c-46f3-bacb-af84119dae3a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405273992.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyväkkä, Maria Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tietokonepelit pelit World of Warcraft (peli) verkkopelit kehittäminen videopelit digitaaliset pelit pelaajat kehitys tutkimus
title Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen
title_full Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen
title_fullStr Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen
title_full_unstemmed Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen
title_short Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen
title_sort käyttäjien luoman sisällön vaikutus world of warcraft pelin kehitykseen
title_txtP Käyttäjien luoman sisällön vaikutus World of Warcraft -pelin kehitykseen
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tietokonepelit pelit World of Warcraft (peli) verkkopelit kehittäminen videopelit digitaaliset pelit pelaajat kehitys tutkimus
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka World of Warcraft (peli) digitaaliset pelit kehittäminen kehitys pelaajat pelit tietokonepelit tutkimus verkkopelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95228 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405273992
work_keys_str_mv AT hyväkkämaria käyttäjienluomansisällönvaikutusworldofwarcraftpelinkehitykseen