Lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sen mukaan, onko lapsi osallistunut esiopetukseen päiväkodissa vai koulussa. Lisäksi tarkasteltiin laajemmin lasten matemaattisia taitoja, etenkin laskusujuvuutta ja lukujen vertailutaitoja, niiden kehity...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rintamäki, Jenna
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95218
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko lasten matemaattiset taidot ensimmäisellä luokalla sen mukaan, onko lapsi osallistunut esiopetukseen päiväkodissa vai koulussa. Lisäksi tarkasteltiin laajemmin lasten matemaattisia taitoja, etenkin laskusujuvuutta ja lukujen vertailutaitoja, niiden kehitystä ensimmäisellä ja toisella luokalla sekä mahdollisia eroja taidoissa sukupuolten välillä. Aineistona käytettiin osaa VUOKKO-hankkeen aineistosta tutkittavien ollessa ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tutkittavien määrä vaihteli tutkimuskysymyksittäin ollen 340–473. Lasten matemaattisia taitoja mitattiin tehtävälomaketesteillä ensimmäisellä ja toisella luokalla. Esiopetukseen osallistuminen selvitettiin huoltajille toimitetulla kyselyllä. Aineisto analysoitiin käyttäen t-testiä, toistettujen mittausten varianssianalyysia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Esiopetuspaikalla ei näyttänyt olevan yhteyttä matemaattisiin taitoihin ensimmäisellä luokalla. Matemaattiset taidot lähtötasoltaan sekä niiden kehitys ensimmäiseltä toiselle luokalle olivat paremmat pojilla kuin tytöillä. Ensimmäisen luokan lukujen vertailutaitojen lisääminen toisen luokan laskusujuvuuden selittäjäksi nosti hierarkkisessa lineaarisessa regressioanalyysissa mallin selitysastetta pojilla tilastollisesti merkitsevästi 2.2 % mutta tytöillä 0.5 %:n selitysasteen nousu ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Tämän tutkimuksen perusteella tyttöjen ja poikien matemaattiset taidot ja niiden kehitys eroavat toisistaan. Esiopetuspaikan yhteyttä matemaattisiin taitoihin täytyy tutkia suuremmalla koulun esiopetukseen osallistuneiden joukolla yleistettävissä olevien tulosten saamiseksi.