Opettajadiskurssit Ilta-Sanomien verkkouutisissa

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja eli puhetapoja opettajiin liitetään uutisissa. Tutkimukseni teoreettinen tausta koostuu diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen kielioppiteorian muodostamasta viitekehyksestä. Diskurssintutkimuksen teoriasta keskiöön nousee erit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pikkarainen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95175
Description
Summary:Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja eli puhetapoja opettajiin liitetään uutisissa. Tutkimukseni teoreettinen tausta koostuu diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen kielioppiteorian muodostamasta viitekehyksestä. Diskurssintutkimuksen teoriasta keskiöön nousee erityisesti käsite diskurssi. Systeemis-funktionaalisesta kieliopista puolestaan hyödynnän ideationaalisen metafunktion prosessityyppejä ja osallistujarooleja. Aineisto koostuu 84 opettaja-sanan sisältävästä lauseesta, jotka on koottu 19 Ilta-Sanomien verkkouutisesta. Uutiset on julkaistu 6.10.2023–23.1.2024. Aineiston analyysimenetelmänä on diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen kielioppiteorian teoreettisista lähtökohdista sovellettu kolmevaiheinen prosessi. Analyysini kohdistuu aineiston sanastollisuuden, prosessityyppien ja opettajan osallistujaroolien tarkasteluun. Analyysin pohjalta aineistosta muodostuu viisi diskurssia: hyvinvointidiskurssi, politiikkadiskurssi, asiantuntijuusdiskurssi, asennediskurssi ja auktoriteettidiskurssi. Diskurssien ulkopuolelle jää 19 % lauseista. Tutkimuksessa ilmenee yhteneväisyyttä aiempien tutkimuksien kanssa erityisesti hyvinvointidiskurssin osalta.