Summary: | Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja eli puhetapoja opettajiin liitetään uutisissa. Tutkimukseni teoreettinen tausta koostuu diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen kielioppiteorian muodostamasta viitekehyksestä. Diskurssintutkimuksen teoriasta keskiöön nousee erityisesti käsite diskurssi. Systeemis-funktionaalisesta kieliopista puolestaan hyödynnän ideationaalisen metafunktion prosessityyppejä ja osallistujarooleja. Aineisto koostuu 84 opettaja-sanan sisältävästä lauseesta, jotka on koottu 19 Ilta-Sanomien verkkouutisesta. Uutiset on julkaistu 6.10.2023–23.1.2024. Aineiston analyysimenetelmänä on diskurssintutkimuksen ja systeemis-funktionaalisen kielioppiteorian teoreettisista lähtökohdista sovellettu kolmevaiheinen prosessi. Analyysini kohdistuu aineiston sanastollisuuden, prosessityyppien ja opettajan osallistujaroolien tarkasteluun. Analyysin pohjalta aineistosta muodostuu viisi diskurssia: hyvinvointidiskurssi, politiikkadiskurssi, asiantuntijuusdiskurssi, asennediskurssi ja auktoriteettidiskurssi. Diskurssien ulkopuolelle jää 19 % lauseista. Tutkimuksessa ilmenee yhteneväisyyttä aiempien tutkimuksien kanssa erityisesti hyvinvointidiskurssin osalta.
|