Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun yhteyttä oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin lämpimyyden ja konfliktien kautta sekä opettajan että oppilaan arvioimana. Tutkimuksen aine...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lokka, Lotta
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95172
_version_ 1828193030900809728
author Lokka, Lotta
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lokka, Lotta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lokka, Lotta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lokka, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun yhteyttä oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin lämpimyyden ja konfliktien kautta sekä opettajan että oppilaan arvioimana. Tutkimuksen aineisto on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI, Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2021) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin keväällä 2021. Tutkimuksen otos koostui 4. -luokan oppilaista (N = 456) ja heidän opettajistaan (N = 35). Analyysimenetelminä käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaan arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla oli opettajan arvioimaa suhteen laatua vahvempi yhteys sekä matematiikan että lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan. Opettajan arvioima lämpimyys ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä oppijaminäkuvaan. Sekä matematiikan että lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuva oli sitä parempi, mitä lämpimämpi opettaja-oppilassuhde oli oppilaan arvioimana. Konflikteja sisältävä suhde oli oppilaan arvioimana yhteydessä heikompaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydestä oppilaan oppijaminäkuvaan suomalaisessa alakoulussa.
first_indexed 2024-05-24T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4 , Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lokka, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T10:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T10:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun\nyhteytt\u00e4 oppilaan oppijamin\u00e4kuvaan matematiikassa sek\u00e4 lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin l\u00e4mpimyyden ja konfliktien\nkautta sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 oppilaan arvioimana.\nTutkimuksen aineisto on osa Teacher and Student Stress and Interaction in\nClassroom (TESSI, Lerkkanen & Pakarinen, 2016\u20132021) -tutkimushanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021. Tutkimuksen otos koostui 4. -luokan oppilaista (N\n= 456) ja heid\u00e4n opettajistaan (N = 35). Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaan arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla oli opettajan arvioimaa suhteen laatua vahvempi yhteys sek\u00e4\nmatematiikan ett\u00e4 lukemisen ja kirjoittamisen oppijamin\u00e4kuvaan. Opettajan arvioima l\u00e4mpimyys ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 oppijamin\u00e4kuvaan. Sek\u00e4 matematiikan ett\u00e4 lukemisen ja kirjoittamisen oppijamin\u00e4kuva oli sit\u00e4\nparempi, mit\u00e4 l\u00e4mpim\u00e4mpi opettaja-oppilassuhde oli oppilaan arvioimana. Konflikteja sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 suhde oli oppilaan arvioimana yhteydess\u00e4 heikompaan oppijamin\u00e4kuvaan matematiikassa sek\u00e4 lukemisessa ja kirjoittamisessa. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilassuhteen laadun yhteydest\u00e4 oppilaan oppijamin\u00e4kuvaan suomalaisessa alakoulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T10:38:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T10:38:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4mpimyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijamin\u00e4kuvaan matematiikassa sek\u00e4 lukemisessa ja kirjoittamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95172
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc66c452-24c2-4249-9398-987fe33348d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243937.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lokka, Lotta Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa oppijaminäkuva lämpimyys Special Education Erityispedagogiikka 101 konfliktit minäkuva opettaja-oppilassuhde alakoulu vuorovaikutus
title Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
title_full Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
title_fullStr Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
title_full_unstemmed Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
title_short Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
title_sort opettaja oppilassuhteen laadun yhteys 4 luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
title_txtP Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
topic oppijaminäkuva lämpimyys Special Education Erityispedagogiikka 101 konfliktit minäkuva opettaja-oppilassuhde alakoulu vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu konfliktit lämpimyys minäkuva opettaja-oppilassuhde oppijaminäkuva vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95172 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243937
work_keys_str_mv AT lokkalotta opettajaoppilassuhteenlaadunyhteys4luokkalaisenoppilaanoppijaminäkuvaanmatematiikassa