Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta

Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia muistoja koululaisilla on kansakoulun laulun- ja peruskoulun musiikinopetuksesta, ja mitkä syyt ovat edesauttaneet muistojen syntymistä. Lähtökohtana on tieto siitä, että muistisairaat ikäihmiset voivat muistaa ja osata koulussa la...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haatainen, Elina
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Music, Art and Culture Studies, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95169
_version_ 1828193030897664000
author Haatainen, Elina
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haatainen, Elina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haatainen, Elina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haatainen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia muistoja koululaisilla on kansakoulun laulun- ja peruskoulun musiikinopetuksesta, ja mitkä syyt ovat edesauttaneet muistojen syntymistä. Lähtökohtana on tieto siitä, että muistisairaat ikäihmiset voivat muistaa ja osata koulussa laulamiaan lauluja vielä sairauden loppuvaiheissa. Musiikkimuistoja vertailemalla yritän löytää tietoa siitä, mitä peruskoulun musiikinopetuksessa kannattaa huomioida, jotta opetus tuottaisi oppilaille pitkälle elämänkaareen ulottuvia muistoja ja hyvinvointietuja. Kirjallisuuskatsauksen muodostaa kaksi kansakoulun laulumuistoihin ja kolme peruskoulun musiikinopetuksen tuottamiin kokemuksiin perustuvaa tutkimusta. Näissä näkökulma on oppilaiden. Näitä tutkimuksia yhdistää yksi laulamisen asemaan peruskoulussa perehtyvä tutkimus, jossa vastaajina ovat musiikkia opettavat opettajat. Kansakoulun laulunopetus on ollut vahvasti osallistavaa. Kansakoulussa opitut laulut ovat kansakoululaisten musiikillista pääomaa. Laulut ovat osa henkilökohtaista ja suomalaista identiteettiä. Peruskoululaisille on jäänyt musiikinopetuksesta henkilökohtaisia musiikkimuistoja, joista pääosa laulamisesta ja soittamisesta. Jotta musiikinopetuksesta jäisi mahdollisimman monelle oppilaalle muistoksi taitoja, jotka tuottavat hyvinvointia myöhemminkin, täytyy opetuksen olla tasapuolisesti osallistavaa. Opettajan innostuneisuudella ja musiikillisella kompetenssilla on suuri merkitys. Kehollisuuteen perustuvat yhteislaulu ja musiikkiliikunta ovat musisointitavat, joihin alkuopetuksessa kannattaa panostaa. Tähän löytyy perusteita ikäihmisten harrastuksiin perehtyneistä tutkimuksista. Musiikkikasvatuksen tulevaisuutta suunniteltaessa voitaisiin lisätä musiikinopetuksen osuutta luokanopettajaopinnoissa. Musiikinopetuksen valtakunnallinen yhtenäistäminen koululauluston avulla voi olla kannattavaa.
first_indexed 2024-05-24T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Erkkil\u00e4, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haatainen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T10:16:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T10:16:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95169", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia muistoja koululaisilla on kansakoulun laulun- ja peruskoulun musiikinopetuksesta, ja mitk\u00e4 syyt ovat edesauttaneet muistojen syntymist\u00e4. L\u00e4ht\u00f6kohtana on tieto siit\u00e4, ett\u00e4 muistisairaat ik\u00e4ihmiset voivat muistaa ja osata koulussa laulamiaan lauluja viel\u00e4 sairauden loppuvaiheissa. Musiikkimuistoja vertailemalla yrit\u00e4n l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, mit\u00e4 peruskoulun musiikinopetuksessa kannattaa huomioida, jotta opetus tuottaisi oppilaille pitk\u00e4lle el\u00e4m\u00e4nkaareen ulottuvia muistoja ja hyvinvointietuja. Kirjallisuuskatsauksen muodostaa kaksi kansakoulun laulumuistoihin ja kolme peruskoulun musiikinopetuksen tuottamiin kokemuksiin perustuvaa tutkimusta. N\u00e4iss\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulma on oppilaiden. N\u00e4it\u00e4 tutkimuksia yhdist\u00e4\u00e4 yksi laulamisen asemaan peruskoulussa perehtyv\u00e4 tutkimus, jossa vastaajina ovat musiikkia opettavat opettajat. Kansakoulun laulunopetus on ollut vahvasti osallistavaa. Kansakoulussa opitut laulut ovat kansakoululaisten musiikillista p\u00e4\u00e4omaa. Laulut ovat osa henkil\u00f6kohtaista ja suomalaista identiteetti\u00e4. Peruskoululaisille on j\u00e4\u00e4nyt musiikinopetuksesta henkil\u00f6kohtaisia musiikkimuistoja, joista p\u00e4\u00e4osa laulamisesta ja soittamisesta. Jotta musiikinopetuksesta j\u00e4isi mahdollisimman monelle oppilaalle muistoksi taitoja, jotka tuottavat hyvinvointia my\u00f6hemminkin, t\u00e4ytyy opetuksen olla tasapuolisesti osallistavaa. Opettajan innostuneisuudella ja musiikillisella kompetenssilla on suuri merkitys. Kehollisuuteen perustuvat yhteislaulu ja musiikkiliikunta ovat musisointitavat, joihin alkuopetuksessa kannattaa panostaa. T\u00e4h\u00e4n l\u00f6ytyy perusteita ik\u00e4ihmisten harrastuksiin perehtyneist\u00e4 tutkimuksista. Musiikkikasvatuksen tulevaisuutta suunniteltaessa voitaisiin lis\u00e4t\u00e4 musiikinopetuksen osuutta luokanopettajaopinnoissa. Musiikinopetuksen valtakunnallinen yhten\u00e4ist\u00e4minen koululauluston avulla voi olla kannattavaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T10:16:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T10:16:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikilliset muistot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksi\u00e4 elinkaariajattelun n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243933", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteislaulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muistisairaudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nkaari", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95169
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cff86f55-334d-4966-97c2-8aeb8c6b658a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243933.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haatainen, Elina Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta musiikilliset muistot Music Education Musiikkikasvatus 3052 yhteislaulu muistisairaudet elämänkaari hyvinvointi musiikkikasvatus muistot
title Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
title_full Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
title_fullStr Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
title_full_unstemmed Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
title_short Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
title_sort koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
title_txtP Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
topic musiikilliset muistot Music Education Musiikkikasvatus 3052 yhteislaulu muistisairaudet elämänkaari hyvinvointi musiikkikasvatus muistot
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus elämänkaari hyvinvointi muistisairaudet muistot musiikilliset muistot musiikkikasvatus yhteislaulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95169 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243933
work_keys_str_mv AT haatainenelina koulunmusiikinopetuksenhyvinvointimerkityksiäelinkaariajattelunnäkökulmasta