Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”

Tämän tutkimuksen tehtävänä on tutkia sosiaalityön opiskelijoiden tunneälytaitojen kehittymistä koulutuksen aikana ja tuoda esille, millaisia opetusmenetelmiä opiskelijat toivovat hyödynnettävän tunneälytaitojen opetuksessa. Tunneälytaidoilla tarkoitetaan kykyä tunnistaa, ymmärtää sekä käyttää itseä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Radmer, Jasmin
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Social Sciences and Philosophy, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95168
_version_ 1826225749857665024
author Radmer, Jasmin
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Radmer, Jasmin Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Radmer, Jasmin Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Radmer, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä on tutkia sosiaalityön opiskelijoiden tunneälytaitojen kehittymistä koulutuksen aikana ja tuoda esille, millaisia opetusmenetelmiä opiskelijat toivovat hyödynnettävän tunneälytaitojen opetuksessa. Tunneälytaidoilla tarkoitetaan kykyä tunnistaa, ymmärtää sekä käyttää itseä ja toisia koskevaa tunnetietoutta niin, että se johtaa parempiin suorituksiin. Tutkimuksen aineisto muodostuu Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen sosiaalityön opiskelijoille suunnatusta verkkokyselystä. Kysymykset on muodostettu Golemanin ym. (2002) tunneälymallista muokatun suhdeperustaiseen sosiaalityöhön soveltuvan tunneälymallin kautta ja siinä on hyödynnetty myös Sewellin (2020) teoriaa tunteiden säätelyn opetusmenetelmistä. Tunneälytaitoja tutkitaan neljän tunneälyn ulottuvuuden kautta, joita ovat emotionaalinen itsetietoisuus, itsehallinta, empaattisuus ja kannustavuus. Tutkimus on monimenetelmäinen, sillä siinä sovelletaan määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Aineisto koostuu 49 vastauksesta. Määrällistä aineistoa on analysoitu Kruskal-Wallisin testillä sekä frekvenssi- ja prosenttijakaumilla. Laadullista aineistoa on analysoitu teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan sosiaalityön opinnot ovat vaikuttaneet hieman myönteisesti opiskelijoiden eri tunneälyn ulottuvuuksien kehittymiseen. Sosiaalialan työkokemuksella oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus arvioon tunneälytaitojen kehittymisestä. Tulosten mukaan mitä vähemmän sosiaalityön opiskelijalla oli työkokemusta, sitä enemmän hän koki opintojen kehittäneen tunneälytaitoja. Opiskelijat arvioivat itsehallintaan liittyvien tunneälytaitojen kehittyneen eniten opintojen aikana. Tuloksesta huolimatta opiskelijat arvioivat tarvitsevansa lisäopetusta varsinkin tunteiden tunnistamisesta ja säätelemisestä sekä ihmisten kohtaamisesta. Opiskelijat toivovat opetukseen enemmän tunteita herättävien ja haastavien asiakastapausten läpikäymistä sekä luentoja tunteiden säätelystä kokeneiden sosiaalityöntekijöiden kertomana. Tunneäly on jäänyt vähemmälle huomiolle sosiaalityön koulutuksessa, vaikka sen merkitys sosiaalityöntekijöiden työssäjaksamiselle ja asiakastyön laadukkuudelle on suuri. Tunneälytaitoja kehittäviä opintoja on kuitenkin tärkeää sisältyä sosiaalityön koulutukseen, jotta kentälle valmistuu jaksavia ja asiakkaat aidosti kohtaavia ammattilaisia. Sosiaalityön opiskelijoiden tunneälyn kehittymistä voidaan tukea vuorovaikutteisemmilla opetusmenetelmillä, antamalla käytännön työkaluja omasta jaksamisesta huolehtimiseen, opettamalla tunteiden säätelytaitoja ja hyödyntämällä kokeneiden sosiaalityöntekijöiden ammattitaitoa opetuksessa.
first_indexed 2024-05-24T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantam\u00e4ki, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiitinen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Radmer, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T10:14:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T10:14:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tutkia sosiaality\u00f6n opiskelijoiden tunne\u00e4lytaitojen kehittymist\u00e4 koulutuksen aikana ja tuoda esille, millaisia opetusmenetelmi\u00e4 opiskelijat toivovat hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4n tunne\u00e4lytaitojen opetuksessa. Tunne\u00e4lytaidoilla tarkoitetaan kyky\u00e4 tunnistaa, ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 itse\u00e4 ja toisia koskevaa tunnetietoutta niin, ett\u00e4 se johtaa parempiin suorituksiin. Tutkimuksen aineisto muodostuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston maisterivaiheen sosiaality\u00f6n opiskelijoille suunnatusta verkkokyselyst\u00e4. Kysymykset on muodostettu Golemanin ym. (2002) tunne\u00e4lymallista muokatun suhdeperustaiseen sosiaality\u00f6h\u00f6n soveltuvan tunne\u00e4lymallin kautta ja siin\u00e4 on hy\u00f6dynnetty my\u00f6s Sewellin (2020) teoriaa tunteiden s\u00e4\u00e4telyn opetusmenetelmist\u00e4. Tunne\u00e4lytaitoja tutkitaan nelj\u00e4n tunne\u00e4lyn ulottuvuuden kautta, joita ovat emotionaalinen itsetietoisuus, itsehallinta, empaattisuus ja kannustavuus. Tutkimus on monimenetelm\u00e4inen, sill\u00e4 siin\u00e4 sovelletaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja laadullisia menetelmi\u00e4. Aineisto koostuu 49 vastauksesta. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa on analysoitu Kruskal-Wallisin testill\u00e4 sek\u00e4 frekvenssi- ja prosenttijakaumilla. Laadullista aineistoa on analysoitu teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n Tulosten mukaan sosiaality\u00f6n opinnot ovat vaikuttaneet hieman my\u00f6nteisesti opiskelijoiden eri tunne\u00e4lyn ulottuvuuksien kehittymiseen. Sosiaalialan ty\u00f6kokemuksella oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 vaikutus arvioon tunne\u00e4lytaitojen kehittymisest\u00e4. Tulosten mukaan mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n sosiaality\u00f6n opiskelijalla oli ty\u00f6kokemusta, sit\u00e4 enemm\u00e4n h\u00e4n koki opintojen kehitt\u00e4neen tunne\u00e4lytaitoja. Opiskelijat arvioivat itsehallintaan liittyvien tunne\u00e4lytaitojen kehittyneen eniten opintojen aikana. Tuloksesta huolimatta opiskelijat arvioivat tarvitsevansa lis\u00e4opetusta varsinkin tunteiden tunnistamisesta ja s\u00e4\u00e4telemisest\u00e4 sek\u00e4 ihmisten kohtaamisesta. Opiskelijat toivovat opetukseen enemm\u00e4n tunteita her\u00e4tt\u00e4vien ja haastavien asiakastapausten l\u00e4pik\u00e4ymist\u00e4 sek\u00e4 luentoja tunteiden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4 kokeneiden sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden kertomana. \n Tunne\u00e4ly on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle sosiaality\u00f6n koulutuksessa, vaikka sen merkitys sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ss\u00e4jaksamiselle ja asiakasty\u00f6n laadukkuudelle on suuri. Tunne\u00e4lytaitoja kehitt\u00e4vi\u00e4 opintoja on kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sis\u00e4lty\u00e4 sosiaality\u00f6n koulutukseen, jotta kent\u00e4lle valmistuu jaksavia ja asiakkaat aidosti kohtaavia ammattilaisia. Sosiaality\u00f6n opiskelijoiden tunne\u00e4lyn kehittymist\u00e4 voidaan tukea vuorovaikutteisemmilla opetusmenetelmill\u00e4, antamalla k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6kaluja omasta jaksamisesta huolehtimiseen, opettamalla tunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoja ja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kokeneiden sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden ammattitaitoa opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T10:14:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T10:14:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhdeperustaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaality\u00f6n koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijan tunne\u00e4lyn kehittyminen sosiaality\u00f6n koulutuksen aikana : \u201dIhmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243932", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95168
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/af0d58e4-9478-4d71-9661-c9d34e8535d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243932.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Radmer, Jasmin Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.” suhdeperustaisuus sosiaalityön koulutus Social Work Sosiaalityö 210 sosiaalityö tunneäly opiskelijat
title Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
title_full Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
title_fullStr Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.” Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
title_full_unstemmed Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.” Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
title_short Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana
title_sort opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa
title_sub ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
title_txtP Opiskelijan tunneälyn kehittyminen sosiaalityön koulutuksen aikana : ”Ihmisten kohtaamisen taitoja ei voi koskaan harjoitella liikaa.”
topic suhdeperustaisuus sosiaalityön koulutus Social Work Sosiaalityö 210 sosiaalityö tunneäly opiskelijat
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö opiskelijat sosiaalityö sosiaalityön koulutus suhdeperustaisuus tunneäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95168 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243932
work_keys_str_mv AT radmerjasmin opiskelijantunneälynkehittyminensosiaalityönkoulutuksenaikanaihmistenkohtaamisentai