Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa

Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään nuorten, murrosikäisten oppilaiden tunteiden säätelytaitoa ja sen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan liikunnanopettajan keinoja tukea ja kehittää tätä taitoa. Tunteiden säätelytaito on hyvin tärkeä taito, sillä siihen perustuu osaltaan psyykkinen ja sosiaalin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hannuksela, Liinu
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95160
_version_ 1826225809253203968
author Hannuksela, Liinu
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hannuksela, Liinu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hannuksela, Liinu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hannuksela, Liinu
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään nuorten, murrosikäisten oppilaiden tunteiden säätelytaitoa ja sen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan liikunnanopettajan keinoja tukea ja kehittää tätä taitoa. Tunteiden säätelytaito on hyvin tärkeä taito, sillä siihen perustuu osaltaan psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi. Tunteiden säätelytaitoon kuuluvat tunteen tunnistaminen, tunteen hyväksyminen, kyky hallita impulsiivista käyttäytymistä sekä kyky käyttää erilaisia tunteiden säätelytapoja tarkoituksenmukaisesti, halutulla tavalla ja tilanteen tuomien vaatimusten mukaisesti. Puutteet tunteiden säätelyssä kuormittaa sosiaalisia vuorovaikutustilanteita sekä psyykkistä jaksamista. Murrosikäisen tunteiden säätelylle on erityistä tarvetta, hormonaalisten muutosten, itsenäisyyden lisääntymisen sekä sosiaalisen ympäristön muutosten vuoksi, jotka haastavat tunteiden säätelytaitoa. Liikuntatunnit ovat luonteeltaan usein sosiaalisia ja toiminnallisia, ja oppilaat kokevat siellä laajasti erilaisia, voimakkaita tunteita. Tämä haastaa tunteiden säätelyä, mutta tarjoaa toisaalta myös hyvän mahdollisuuden harjoitella sitä. Aikaisemmassa kirjallisuudessa on raportoitu useita keinoja, joilla liikunnanopettaja voi tukea ja kehittää oppilaiden tunteiden säätelytaitoa. Merkityksellisiä ovat myös liikunnanopettajan omat tunnetaidot, joiden avulla hän voi ymmärtää ja tiedostaa oppilaidensa tarpeita tunteiden säätelyssä. Oppilaiden tunnesäätelyä tuki se, että opettaja pyrki säätelemään negatiivisia ja voimakkaita tunteita aiheuttavia tilanteita tunneilla. Lisäksi opettajan luoman positiivisen ja turvallisen ilmapiirin, erilaisten opetukseen integroitujen sekä suorien tunteiden säätelytaitoa kehittävien harjoitteiden sisällyttäminen opetukseen tuki ja kehitti edelleen oppilaiden tunteiden säätelytaitoa.
first_indexed 2024-05-24T20:00:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannuksela, Liinu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T09:50:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T09:50:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n nuorten, murrosik\u00e4isten oppilaiden tunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoa ja sen merkityst\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan liikunnanopettajan keinoja tukea ja kehitt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 taitoa. Tunteiden s\u00e4\u00e4telytaito on hyvin t\u00e4rke\u00e4 taito, sill\u00e4 siihen perustuu osaltaan psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi. \nTunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoon kuuluvat tunteen tunnistaminen, tunteen hyv\u00e4ksyminen, kyky hallita impulsiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 sek\u00e4 kyky k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaisia tunteiden s\u00e4\u00e4telytapoja tarkoituksenmukaisesti, halutulla tavalla ja tilanteen tuomien vaatimusten mukaisesti. Puutteet tunteiden s\u00e4\u00e4telyss\u00e4 kuormittaa sosiaalisia vuorovaikutustilanteita sek\u00e4 psyykkist\u00e4 jaksamista. Murrosik\u00e4isen tunteiden s\u00e4\u00e4telylle on erityist\u00e4 tarvetta, hormonaalisten muutosten, itsen\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntymisen sek\u00e4 sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n muutosten vuoksi, jotka haastavat tunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoa. Liikuntatunnit ovat luonteeltaan usein sosiaalisia ja toiminnallisia, ja oppilaat kokevat siell\u00e4 laajasti erilaisia, voimakkaita tunteita. T\u00e4m\u00e4 haastaa tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4, mutta tarjoaa toisaalta my\u00f6s hyv\u00e4n mahdollisuuden harjoitella sit\u00e4. \nAikaisemmassa kirjallisuudessa on raportoitu useita keinoja, joilla liikunnanopettaja voi tukea ja kehitt\u00e4\u00e4 oppilaiden tunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoa. Merkityksellisi\u00e4 ovat my\u00f6s liikunnanopettajan omat tunnetaidot, joiden avulla h\u00e4n voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja tiedostaa oppilaidensa tarpeita tunteiden s\u00e4\u00e4telyss\u00e4. Oppilaiden tunnes\u00e4\u00e4tely\u00e4 tuki se, ett\u00e4 opettaja pyrki s\u00e4\u00e4telem\u00e4\u00e4n negatiivisia ja voimakkaita tunteita aiheuttavia tilanteita tunneilla. Lis\u00e4ksi opettajan luoman positiivisen ja turvallisen ilmapiirin, erilaisten opetukseen integroitujen sek\u00e4 suorien tunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoa kehitt\u00e4vien harjoitteiden sis\u00e4llytt\u00e4minen opetukseen tuki ja kehitti edelleen oppilaiden tunteiden s\u00e4\u00e4telytaitoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T09:50:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T09:50:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntatunti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden s\u00e4\u00e4tely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden tunteiden s\u00e4\u00e4telytaidon tukeminen ja kehitt\u00e4minen liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243924", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "murrosik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "murrosik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95160
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f222ced6-bc8c-4313-a9ae-f75e84c61db6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243924.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hannuksela, Liinu Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa liikuntatunti tunteiden säätely Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat opettajat murrosikä tunteet liikunta tunnetaidot oppilaat
title Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
title_full Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
title_fullStr Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
title_short Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
title_sort oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
title_txtP Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
topic liikuntatunti tunteiden säätely Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunnanopettajat opettajat murrosikä tunteet liikunta tunnetaidot oppilaat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettajat liikunta liikuntatunti murrosikä opettajat oppilaat tunnetaidot tunteet tunteiden säätely
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95160 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243924
work_keys_str_mv AT hannukselaliinu oppilaidentunteidensäätelytaidontukeminenjakehittäminenliikunnanopetuksessa