Tunteita herättävä tekoäly katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat suhtautuivat tekoälyyn ja millaiset taustatekijät vaikuttivat suhtautumisen eroihin. Lisäksi selvitettiin, millaisia käsityksiä ja tunteita opettajilla oli tekoälyyn liittyen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-alustalla laaditulla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarela, Anni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95154
_version_ 1828193030885081088
author Saarela, Anni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarela, Anni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarela, Anni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarela, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat suhtautuivat tekoälyyn ja millaiset taustatekijät vaikuttivat suhtautumisen eroihin. Lisäksi selvitettiin, millaisia käsityksiä ja tunteita opettajilla oli tekoälyyn liittyen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-alustalla laaditulla kyselyllä, joka koostui avovastauksista sekä Likert-asteikollisista väittämistä. Osallistujien kohderyhmään kuuluivat kaikki opettajan työtä tehneet opettajat esiopetuksesta aikuiskasvatukseen. Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmällinen. Analyysissä hyödynnettiin määrällisiä sekä laadullisia menetelmiä, joita olivat ristiintaulukointi, Mann-Whitney U-, Kruskal-Wallis- ja Dunn-Bonferroni-testit sekä laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksesta selvisi, että opettajat käsittivät ja kuvailivat tekoälyä monin eri tavoin. Lisäksi selvisi, että opettajien tekoälysuhtautumiset olivat pääosin myönteisiä, vaikkakin suhtautumisissa esiintyi vaihtelua. Erilaisiin tekoälysuhtautumisiin vaikutti opettajan sukupuoli ja ChatGPT:n käytön määrä siten, että miehet ja paljon ChatGPT:tä käyttäneet suhtautuivat tekoälyyn myönteisimmin. Tekoäly herätti opettajissa monia erilaisia tunteita, kuten intoa, toiveikkuutta, mielenkiintoa, jännitystä, huolta, pelkoa ja ärtymystä. Tutkimusaihe on jäänyt aiemmin vähäiselle huomiolle, mutta ajankohtaisuutensa vuoksi siitä julkaistaan tällä hetkellä kasvavissa määrin uutta tutkimusta. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii osaltaan lisäämään suomalaisen kasvatusalan näkökulmasta kirjoitettua tekoälytutkimusta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Layne, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarela, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T09:11:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T09:11:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin opettajat suhtautuivat teko\u00e4lyyn ja millaiset taustatekij\u00e4t vaikuttivat suhtautumisen eroihin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja tunteita opettajilla oli teko\u00e4lyyn liittyen.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Webropol-alustalla laaditulla kyselyll\u00e4, joka koostui avovastauksista sek\u00e4 Likert-asteikollisista v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4. Osallistujien kohderyhm\u00e4\u00e4n kuuluivat kaikki opettajan ty\u00f6t\u00e4 tehneet opettajat esiopetuksesta aikuiskasvatukseen. Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelm\u00e4llinen. Analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 sek\u00e4 laadullisia menetelmi\u00e4, joita olivat ristiintaulukointi, Mann-Whitney U-, Kruskal-Wallis- ja Dunn-Bonferroni-testit sek\u00e4 laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\nTutkimuksesta selvisi, ett\u00e4 opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t ja kuvailivat teko\u00e4ly\u00e4 monin eri tavoin. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 opettajien teko\u00e4lysuhtautumiset olivat p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4, vaikkakin suhtautumisissa esiintyi vaihtelua. Erilaisiin teko\u00e4lysuhtautumisiin vaikutti opettajan sukupuoli ja ChatGPT:n k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 siten, ett\u00e4 miehet ja paljon ChatGPT:t\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4neet suhtautuivat teko\u00e4lyyn my\u00f6nteisimmin. Teko\u00e4ly her\u00e4tti opettajissa monia erilaisia tunteita, kuten intoa, toiveikkuutta, mielenkiintoa, j\u00e4nnityst\u00e4, huolta, pelkoa ja \u00e4rtymyst\u00e4.\nTutkimusaihe on j\u00e4\u00e4nyt aiemmin v\u00e4h\u00e4iselle huomiolle, mutta ajankohtaisuutensa vuoksi siit\u00e4 julkaistaan t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 kasvavissa m\u00e4\u00e4rin uutta tutkimusta. T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma pyrkii osaltaan lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n suomalaisen kasvatusalan n\u00e4k\u00f6kulmasta kirjoitettua teko\u00e4lytutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T09:11:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T09:11:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ChatGPT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teko\u00e4lysuhtautuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teko\u00e4lyk\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunteita her\u00e4tt\u00e4v\u00e4 teko\u00e4ly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja k\u00e4sityksiin teko\u00e4lyst\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95154
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:30Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e754a697-7150-4757-8169-9cfb67f2f60b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243918.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarela, Anni Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä ChatGPT tekoälysuhtautuminen tekoälykäsitykset Special Education Erityispedagogiikka 101 tekoäly opettajat asenteet tutkimus tunteet käsitykset
title Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
title_full Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
title_fullStr Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
title_full_unstemmed Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
title_short Tunteita herättävä tekoäly
title_sort tunteita herättävä tekoäly katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
title_sub katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
title_txtP Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
topic ChatGPT tekoälysuhtautuminen tekoälykäsitykset Special Education Erityispedagogiikka 101 tekoäly opettajat asenteet tutkimus tunteet käsitykset
topic_facet 101 ChatGPT Erityispedagogiikka Special Education asenteet käsitykset opettajat tekoäly tekoälykäsitykset tekoälysuhtautuminen tunteet tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95154 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243918
work_keys_str_mv AT saarelaanni tunteitaherättävätekoälykatsausopettajiensuhtautumiseenjakäsityksiintekoälystä