“Girl, you’re still cancelled” analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses

Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun alun ”cancel-kulttuuri” voi toimia pelotteena sille, että tiedon leviämisee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Minkkinen, Laura
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95151
_version_ 1828193030882983936
author Minkkinen, Laura
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Minkkinen, Laura Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Minkkinen, Laura Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Minkkinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun alun ”cancel-kulttuuri” voi toimia pelotteena sille, että tiedon leviämiseen on reagoitava nopealla julkisella lausunnolla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää julkisuudenhenkilön esittämää anteeksipyyntöä sekä niihin sosiaalisen median palvelu X:ssä (ent. Twitter) reagoivia kommentteja. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka anteeksipyynnöissä käytettiin interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä sekä imagonkorjausstrategioita, ja kuinka anteeksipyyntöjen hyväksymistä tai torjumista perusteltiin sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin, millaisia teemoja tutkimusmateriaalissa esiintyi. Analyysissa selvisi, että anteeksipyynnöissä hyödynnettiin laajalti interpersonaalisten anteeksipyyntöjen elementtejä ja imagonkorjausstrategioita, mutta kaikki anteeksipyynnöistä eivät olleet teknisesti hyväksyttäviä. Anteeksipyyntöjen temaattisessa analyysissa nousi esiin erityisesti ihmisen erehtyväisen luonteen, henkilökohtaisen kasvukyvyn ja virheistä oppimisen korostaminen. Enemmistö twiiteistä suhtautui anteeksipyyntöihin kielteisesti: X:n käyttäjät kokivat anteeksipyyntöjen olevan huonoja, riittämättömiä ja teennäisiä, ja erityisesti julkisuudenhenkilöiden välinpitämättömiksi ja itsekeskeisiksi arvioituihin ilmauksiin suhtauduttiin negatiivisesti. Anteeksipyyntöjä, jotka saivat myös positiivista palautetta ja jotka olivat teoriassa hyväksyttäviä, arveltiin julkisuudenhenkilöiden pr-tiimien kirjoittamiksi. Vastaustwiitteihin sisältyi myös anteeksipyyntöjen ja niiden tekijöiden pilkkaamista sekä anteeksipyyntöjen arvioimista aiempiin, negatiivisen vastaanoton saaneisiin anteeksipyyntöihin verraten. Tutkimuksen löydökset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan julkisuudenhenkilöiden anteeksipyyntöihin suhtaudutaan usein negatiivisesti, koska niiden autenttisuutta on vaikea todentaa ja koska ”cancellattaviin” henkilöihin voi olla suorastaan katarttista kohdistaa kielteisyyttä ja loukkauksia.
first_indexed 2024-05-24T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T08:08:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T08:08:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95151", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Julkisten anteeksipyynt\u00f6jen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkil\u00f6iden tekemist\u00e4 rikkeist\u00e4 levi\u00e4v\u00e4t nopeasti sosiaalisen median alustoilla, mink\u00e4 lis\u00e4ksi 2020-luvun alun \u201dcancel-kulttuuri\u201d voi toimia pelotteena sille, ett\u00e4 tiedon levi\u00e4miseen on reagoitava nopealla julkisella lausunnolla. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan nelj\u00e4\u00e4 julkisuudenhenkil\u00f6n esitt\u00e4m\u00e4\u00e4 anteeksipyynt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 niihin sosiaalisen median palvelu X:ss\u00e4 (ent. Twitter) reagoivia kommentteja. Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka anteeksipyynn\u00f6iss\u00e4 k\u00e4ytettiin interpersonaalisten anteeksipyynt\u00f6jen elementtej\u00e4 sek\u00e4 imagonkorjausstrategioita, ja kuinka anteeksipyynt\u00f6jen hyv\u00e4ksymist\u00e4 tai torjumista perusteltiin sosiaalisessa mediassa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia teemoja tutkimusmateriaalissa esiintyi. \n\nAnalyysissa selvisi, ett\u00e4 anteeksipyynn\u00f6iss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin laajalti interpersonaalisten anteeksipyynt\u00f6jen elementtej\u00e4 ja imagonkorjausstrategioita, mutta kaikki anteeksipyynn\u00f6ist\u00e4 eiv\u00e4t olleet teknisesti hyv\u00e4ksytt\u00e4vi\u00e4. Anteeksipyynt\u00f6jen temaattisessa analyysissa nousi esiin erityisesti ihmisen erehtyv\u00e4isen luonteen, henkil\u00f6kohtaisen kasvukyvyn ja virheist\u00e4 oppimisen korostaminen. Enemmist\u00f6 twiiteist\u00e4 suhtautui anteeksipyynt\u00f6ihin kielteisesti: X:n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t kokivat anteeksipyynt\u00f6jen olevan huonoja, riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 ja teenn\u00e4isi\u00e4, ja erityisesti julkisuudenhenkil\u00f6iden v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6miksi ja itsekeskeisiksi arvioituihin ilmauksiin suhtauduttiin negatiivisesti. Anteeksipyynt\u00f6j\u00e4, jotka saivat my\u00f6s positiivista palautetta ja jotka olivat teoriassa hyv\u00e4ksytt\u00e4vi\u00e4, arveltiin julkisuudenhenkil\u00f6iden pr-tiimien kirjoittamiksi. Vastaustwiitteihin sis\u00e4ltyi my\u00f6s anteeksipyynt\u00f6jen ja niiden tekij\u00f6iden pilkkaamista sek\u00e4 anteeksipyynt\u00f6jen arvioimista aiempiin, negatiivisen vastaanoton saaneisiin anteeksipyynt\u00f6ihin verraten. Tutkimuksen l\u00f6yd\u00f6kset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan julkisuudenhenkil\u00f6iden anteeksipyynt\u00f6ihin suhtaudutaan usein negatiivisesti, koska niiden autenttisuutta on vaikea todentaa ja koska \u201dcancellattaviin\u201d henkil\u00f6ihin voi olla suorastaan katarttista kohdistaa kielteisyytt\u00e4 ja loukkauksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T08:08:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T08:08:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "image repair strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "public apologies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "thematic analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cGirl, you\u2019re still cancelled\u201d : analysis of public \u2018cancel culture\u2019 apologies and responses", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243916", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkisuuden henkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cancel-ilmi\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "anteeksipyynt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puolustuspuheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "public figures", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cancel culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "apology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "apologies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95151
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/378c280a-4b10-4243-b974-2aec73ac6f43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243916.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Laura “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses content analysis image repair strategies public apologies thematic analysis English Englannin kieli 301 julkisuuden henkilöt cancel-ilmiö anteeksipyyntö YouTube sosiaalinen media viestintä media Twitter puolustuspuheet public figures cancel culture apology social media communication apologies
title “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
title_full “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
title_fullStr “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
title_full_unstemmed “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
title_short “Girl, you’re still cancelled”
title_sort girl you re still cancelled analysis of public cancel culture apologies and responses
title_sub analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
title_txtP “Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
topic content analysis image repair strategies public apologies thematic analysis English Englannin kieli 301 julkisuuden henkilöt cancel-ilmiö anteeksipyyntö YouTube sosiaalinen media viestintä media Twitter puolustuspuheet public figures cancel culture apology social media communication apologies
topic_facet 301 Englannin kieli English Twitter YouTube anteeksipyyntö apologies apology cancel culture cancel-ilmiö communication content analysis image repair strategies julkisuuden henkilöt media public apologies public figures puolustuspuheet social media sosiaalinen media thematic analysis viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95151 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243916
work_keys_str_mv AT minkkinenlaura girlyourestillcancelledanalysisofpubliccancelcultureapologiesandresponses