Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä peruskoulujen opettajilla on oppilaiden oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksella pyritään lisäämään oppimistulosten laskuun liittyvää tutkimustietoa kentällä toimivien opettajien näkökulmasta oppimistulosten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piekkanen, Sonja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95149
_version_ 1826225696229294080
author Piekkanen, Sonja
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Piekkanen, Sonja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Piekkanen, Sonja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Piekkanen, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä peruskoulujen opettajilla on oppilaiden oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksella pyritään lisäämään oppimistulosten laskuun liittyvää tutkimustietoa kentällä toimivien opettajien näkökulmasta oppimistulosten laskun syihin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 avoimia kysyyksiä sisältäneellä verkkokyselylomakkeella, joka jaettiin opetusalan ammattilaisille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselyyn vastasi 82 peruskoulujen (luokat 1–9) opettajaa. Saatu aineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset osoittavat, että peruskoulujen opettajilla on laajasti erilaisia näkemyksiä oppimistulosten laskuun vaikuttavista tekijöistä. Tekijät jaettiin neljään kategoriaan ja edelleen yksilö- ja yhteiskuntatasoon. Kategoriat olivat 1) lapset eivät ole opetettavissa, 2) megatrendit heikentävät oppimisvalmiuksia, 3) kodit eivät tue oppimista ja 4) koulu ei mahdollista oppimista. Tulosten mukaan opettajien näkemykset oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä olivat suurimmilta osin linjassa tutkielman teoriataustan ja aiemman tutkimustiedon kanssa. Vaikka tutkielma valottaa peruskoulujen opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta, tutkimusta oppimistulosten laskuun vaikuttavista syistä tarvitaan yhä enemmän.
first_indexed 2024-05-24T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Piekkanen, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T08:02:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T08:02:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95149", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 peruskoulujen opettajilla on oppilaiden oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksella pyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n oppimistulosten laskuun liittyv\u00e4\u00e4 tutkimustietoa kent\u00e4ll\u00e4 toimivien opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta oppimistulosten laskun syihin.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023 avoimia kysyyksi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4neell\u00e4 verkkokyselylomakkeella, joka jaettiin opetusalan ammattilaisille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselyyn vastasi 82 peruskoulujen (luokat 1\u20139) opettajaa. Saatu aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 peruskoulujen opettajilla on laajasti erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 oppimistulosten laskuun vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tekij\u00e4t jaettiin nelj\u00e4\u00e4n kategoriaan ja edelleen yksil\u00f6- ja yhteiskuntatasoon. Kategoriat olivat 1) lapset eiv\u00e4t ole opetettavissa, 2) megatrendit heikent\u00e4v\u00e4t oppimisvalmiuksia, 3) kodit \neiv\u00e4t tue oppimista ja 4) koulu ei mahdollista oppimista. Tulosten mukaan opettajien n\u00e4kemykset oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 olivat suurimmilta osin linjassa tutkielman teoriataustan ja aiemman tutkimustiedon kanssa. Vaikka tutkielma valottaa peruskoulujen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppimistulosten laskusta, tutkimusta oppimistulosten laskuun vaikuttavista syist\u00e4 tarvitaan yh\u00e4 enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T08:02:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T08:02:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PISA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tulevaisuuden osaajat, onko heit\u00e4 tarpeeksi? : peruskoulun opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppimistulosten laskusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243913", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistulokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95149
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e37f8cba-d9d4-4ff3-988a-30c885f6601a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243913.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piekkanen, Sonja Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta PISA Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimistulokset peruskoulu perusopetus
title Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
title_full Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
title_fullStr Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
title_full_unstemmed Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
title_short Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi?
title_sort tulevaisuuden osaajat onko heitä tarpeeksi peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
title_sub peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
title_txtP Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
topic PISA Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimistulokset peruskoulu perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus PISA Teacher Education oppimistulokset peruskoulu perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95149 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243913
work_keys_str_mv AT piekkanensonja tulevaisuudenosaajatonkoheitätarpeeksiperuskoulunopettajiennäkemyksiäoppimistulos