Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä peruskoulujen opettajilla on oppilaiden oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksella pyritään lisäämään oppimistulosten laskuun liittyvää tutkimustietoa kentällä toimivien opettajien näkökulmasta oppimistulosten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Piekkanen, Sonja
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95149
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä peruskoulujen opettajilla on oppilaiden oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksella pyritään lisäämään oppimistulosten laskuun liittyvää tutkimustietoa kentällä toimivien opettajien näkökulmasta oppimistulosten laskun syihin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 avoimia kysyyksiä sisältäneellä verkkokyselylomakkeella, joka jaettiin opetusalan ammattilaisille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselyyn vastasi 82 peruskoulujen (luokat 1–9) opettajaa. Saatu aineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset osoittavat, että peruskoulujen opettajilla on laajasti erilaisia näkemyksiä oppimistulosten laskuun vaikuttavista tekijöistä. Tekijät jaettiin neljään kategoriaan ja edelleen yksilö- ja yhteiskuntatasoon. Kategoriat olivat 1) lapset eivät ole opetettavissa, 2) megatrendit heikentävät oppimisvalmiuksia, 3) kodit eivät tue oppimista ja 4) koulu ei mahdollista oppimista. Tulosten mukaan opettajien näkemykset oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä olivat suurimmilta osin linjassa tutkielman teoriataustan ja aiemman tutkimustiedon kanssa. Vaikka tutkielma valottaa peruskoulujen opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta, tutkimusta oppimistulosten laskuun vaikuttavista syistä tarvitaan yhä enemmän.