Yhteiskuntavastuullisuus strategian suunnittelussa suomalaisessa huippujalkapallo-organisaatiossa

Urheiluorganisaation toiminnan vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat kasvaneet saavuttaessa nykypäivän yhteiskuntaan. Tämä voi ohjata urheiluorganisaatiota olemaan yhteiskuntavastuullinen toiminnassaan. Yhteiskuntavastuullisuus on käsitteenä moniulotteinen ja se voidaan määritellä eri tavoilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Algüvercin, Emin
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95145
Description
Summary:Urheiluorganisaation toiminnan vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat kasvaneet saavuttaessa nykypäivän yhteiskuntaan. Tämä voi ohjata urheiluorganisaatiota olemaan yhteiskuntavastuullinen toiminnassaan. Yhteiskuntavastuullisuus on käsitteenä moniulotteinen ja se voidaan määritellä eri tavoilla (Dahlsrud, 2006). Yhteiskuntavastuullisen toiminnan ulottuvuuksien määrittely ei välttämättä ole yksiselitteistä, koska eri toimialoilla toimivilla organisaatioilla voi olla erilaisia vaatimuksia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yhteiskuntavastuullisuus huomioidaan strategian suunnittelussa suomalaisessa huippujalkapallo-organisaatiossa. Lisäksi tarkastellaan vastuullisuutta suunnitelmien operatiivisessa toteutuksessa. Toteutettavassa tutkimuksessa tutkimusaihetta tullaan käsittelemään Elkingtonin (ks. 1998) TBL-teorian kautta ja siinä tullaan kiinnittämään huomiota eritoten ekologiseen ulottuvuuteen. Strategian suunnittelu on osa strategista johtamista, josta Mintzbergin (1987) viiden P:n mallia tullaan käyttämään tässä tutkimuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kohdeorganisaatiosta viittä eri organisaation yksiköiden johtajaa yhteiskuntavastuullisuuden ilmentymisestä jalkapalloseuran strategian suunnittelussa ja lisäksi strategian operatiivisessa toteutuksessa. Tulokset osoittavat, että organisaatio korostaa yhteiskuntavastuullisuutta strategisessa suunnittelussaan sekä sen jalkauttamisessa. Organisaation toiminnassa ekologinen vastuullisuus on etenkin tapahtumien järjestämisessä tärkeässä osassa. Yhteiskuntavastuullisuus nähdään osana organisaation jokapäiväistä toimintaa, minkä lisäksi se on yksi toimintaa ja sen suunnittelua ohjaavista arvoista. Aineistosta ja tuloksista ilmenneet asiat myötäilevät tutkimuksen teoreettista viitekehystä. Tuloksissa nousi esiin muun muassa se, että strategian suunnittelussa ja sen operatiivisessa toteutuksessa huomioidaan hiilidioksidipäästöihin ja materiaalivalintoihin liittyvät kysymykset.