Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat lasten sosioemotionaalisten taitojen tukem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Peltomäki, Emmiina, Väätäjä, Veera
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95139
_version_ 1826225693955981312
author Peltomäki, Emmiina Väätäjä, Veera
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltomäki, Emmiina Väätäjä, Veera Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltomäki, Emmiina Väätäjä, Veera Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltomäki, Emmiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin loppuvuodesta 2023 TUIKKU -tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -tutkimushankkeen yhteydessä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilla olevan käytössään monipuolisesti erilaisia keinoja lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Näitä olivat tunteiden sensitiivinen kohtaaminen, tunnepuhe, kanssasäätely, vertaissuhteiden tukeminen, sekä tunteiden säätelyn tukimateriaalit ja toimintatavat. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen haasteina nousivat esiin konfliktitilanteet, erilaiset henkilökemiat ja resurssien puute. Vahvuuksina mainittiin hyvät sosioemotionaaliset taidot, henkilökohtaiset vahvuudet ja lapsen tuntemus. Kaikessa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa korostui lämpimän ja sensitiivisen kasvatusvuorovaikutuksen merkitys.
first_indexed 2024-05-24T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltom\u00e4ki, Emmiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4t\u00e4j\u00e4, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-24T06:34:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-24T06:34:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sek\u00e4 tarkastella sit\u00e4, millaisia vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin loppuvuodesta 2023 TUIKKU -tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -tutkimushankkeen yhteydess\u00e4. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 12 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineistokeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilla olevan k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n monipuolisesti erilaisia keinoja lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. N\u00e4it\u00e4 olivat tunteiden sensitiivinen kohtaaminen, tunnepuhe, kanssas\u00e4\u00e4tely, vertaissuhteiden tukeminen, sek\u00e4 tunteiden s\u00e4\u00e4telyn tukimateriaalit ja toimintatavat. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen haasteina nousivat esiin konfliktitilanteet, erilaiset henkil\u00f6kemiat ja resurssien puute. Vahvuuksina mainittiin hyv\u00e4t sosioemotionaaliset taidot, henkil\u00f6kohtaiset vahvuudet ja lapsen tuntemus. Kaikessa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa korostui l\u00e4mpim\u00e4n ja sensitiivisen kasvatusvuorovaikutuksen merkitys.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-05-24T06:34:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-24T06:34:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405243903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95139
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16ed8d67-a41e-479c-9331-bbe20be32d08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405243903.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltomäki, Emmiina Väätäjä, Veera Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina Special Education Erityispedagogiikka 101 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatuksen opettajat
title Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
title_full Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
title_fullStr Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
title_full_unstemmed Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
title_short Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
title_sort sosioemotionaalisten taitojen tukeminen haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
title_txtP Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
topic Special Education Erityispedagogiikka 101 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education sosioemotionaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95139 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405243903
work_keys_str_mv AT peltomäkiemmiina sosioemotionaalistentaitojentukeminenhaasteetjavahvuudetvarhaiskasvatuksenammat