Kainalopierusta konseptiksi luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa

Markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa on vaalittu romanttista luovan suunnittelijan neromyyttiä. Aiempi tutkimus on keskittynyt luovan toimiston prosessin ja sen vaikutusten tarkasteluun, mutta itse luovien ideoiden syntyhetki kuitataan usein mystiikalla. Luovuutta ja siihen vaikuttavia mekanism...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskola, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95094
_version_ 1828193196265439232
author Eskola, Teemu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskola, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskola, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskola, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa on vaalittu romanttista luovan suunnittelijan neromyyttiä. Aiempi tutkimus on keskittynyt luovan toimiston prosessin ja sen vaikutusten tarkasteluun, mutta itse luovien ideoiden syntyhetki kuitataan usein mystiikalla. Luovuutta ja siihen vaikuttavia mekanismeja on mallinnettu eri konteksteissa, mutta edelleen haetaan vastausta kysymykseen: Mistä luovan toimiston ideat tulevat? Etsin tutkimuksessani kuvausta ideoiden syntyyn, niiden kehittymiseen ja arviointiin. Lisäksi haen merkitystä niille lukemattomille ideoille, jotka syntyvät luovassa työssä, mutta jotka lopulta jäävät käyttämättä. Tutkin ideoiden syntyä autoetnografisesti, perustuen viiden vuoden aikana kertyneeseen dokumentaatioon ideointiprosessista. Tulokset purkavat markkinoinnin suunnittelun arvoitusta. Ne näyttävät, että copywriter ei vain odottele inspiraatiota, vaan kehittää ja käyttää työkaluja ideointiin. Tutkimus näyttää, että ideanpoikasten vuorovaikutus ja niiden muodostamat ketjut sekä jatkuva ideoiden arviointi ovat olennaisessa roolissa luovassa työssä. Tutkimukseni antaa yhden näkökulman luovan kirjoittajan ideointiprosessiin. Se piirtää suuntaviivoja markkinoinnin suunnittelun kehittämiseen ja ymmärtämiseen sekä esittää monia kysymyksiä myöhemmälle tutkimukselle.
first_indexed 2024-05-23T20:01:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekstr\u00f6m, Nora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjula, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskola, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-23T05:58:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-23T05:58:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Markkinoinnin ja mainonnan suunnittelussa on vaalittu romanttista luovan suunnittelijan neromyytti\u00e4. Aiempi tutkimus on keskittynyt luovan toimiston prosessin ja sen vaikutusten tarkasteluun, mutta itse luovien ideoiden syntyhetki kuitataan usein mystiikalla. Luovuutta ja siihen vaikuttavia mekanismeja on mallinnettu eri konteksteissa, mutta edelleen haetaan vastausta kysymykseen: Mist\u00e4 luovan toimiston ideat tulevat? \n\nEtsin tutkimuksessani kuvausta ideoiden syntyyn, niiden kehittymiseen ja arviointiin. Lis\u00e4ksi haen merkityst\u00e4 niille lukemattomille ideoille, jotka syntyv\u00e4t luovassa ty\u00f6ss\u00e4, mutta jotka lopulta j\u00e4\u00e4v\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00e4. Tutkin ideoiden synty\u00e4 autoetnografisesti, perustuen viiden vuoden aikana kertyneeseen dokumentaatioon ideointiprosessista.\n\nTulokset purkavat markkinoinnin suunnittelun arvoitusta. Ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 copywriter ei vain odottele inspiraatiota, vaan kehitt\u00e4\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6kaluja ideointiin. Tutkimus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ideanpoikasten vuorovaikutus ja niiden muodostamat ketjut sek\u00e4 jatkuva ideoiden arviointi ovat olennaisessa roolissa luovassa ty\u00f6ss\u00e4.\n\nTutkimukseni antaa yhden n\u00e4k\u00f6kulman luovan kirjoittajan ideointiprosessiin. Se piirt\u00e4\u00e4 suuntaviivoja markkinoinnin suunnittelun kehitt\u00e4miseen ja ymm\u00e4rt\u00e4miseen sek\u00e4 esitt\u00e4\u00e4 monia kysymyksi\u00e4 my\u00f6hemm\u00e4lle tutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-23T05:58:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-23T05:58:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405233858", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ideointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95094
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a19b5a8e-1376-4e95-bf35-a9616531539b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405233858.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskola, Teemu Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa Kirjoittaminen Creative writing 3041 luovuus ideointi markkinointi innovaatiot kirjoittaminen mainonta luova kirjoittaminen
title Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
title_full Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
title_fullStr Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
title_full_unstemmed Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
title_short Kainalopierusta konseptiksi
title_sort kainalopierusta konseptiksi luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
title_sub luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
title_txtP Kainalopierusta konseptiksi : luovuus ja ideointi markkinoinnin suunnittelussa
topic Kirjoittaminen Creative writing 3041 luovuus ideointi markkinointi innovaatiot kirjoittaminen mainonta luova kirjoittaminen
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen ideointi innovaatiot kirjoittaminen luova kirjoittaminen luovuus mainonta markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95094 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405233858
work_keys_str_mv AT eskolateemu kainalopierustakonseptiksiluovuusjaideointimarkkinoinninsuunnittelussa